بنیانگذار بلک‌واتر این‌بار به معادن افغانستان چشم دوخته است

© REUTERS / Larry Downingبنیانگذار بلک‌واتر این‌بار به معادن افغانستان چشم دوخته است
بنیانگذار بلک‌واتر این‌بار به معادن افغانستان چشم دوخته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بنیانگذار شرکت نظامی خصوصی بلک واتر این بار روی منابع طبیعی افغانستان چشم دوخته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه یک، بر بیناد یک گزارش رسانه‌ی ترکی تی-آر-تی، به نقل از مقام‌های افغانستان و منابعی دیگر، اریک پرنس، بنیانگذار شرکت نظامی بلک واتر علاقه‌مند سرمایه گذاری در معادن افغانستان است.
در این گزارش آمده که بر اساس اطلاعات شماری از مقام‌های افغانستان و دو منبع دیگر که در مورد هدف‌های اریک پرنس آگاهی دارند؛ بنیان گذار شرکت بلک واتر در پی استخراج معادن افغانستان است و سفرهای او به این کشور در سال روان میلادی، برای بررسی این هدفش بوده است.

ترامپ، بلک واتر را جایگزین نیروهای امریکایی در افغانستان می کند - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ، بلک واتر را جایگزین نیروهای امریکایی در افغانستان می کند

توجه خاص پرنس ایرک به لیتیوم، گاز و طلای افغانستان گزارش شده است.
بربنیاد گزارش نیویارک تایمز، اریک پرنس سال پیش هم خصوصی ساختن جنگ افغانستان و استخراج معادن این کشور را به کاخ سفید پیشنهاد کرده بود.
پیشنهاد او شامل پیدا کردن مواد معدنی لیتیوم از برخی از مناطق افغانستان بود، تا در کنار فراهم شدن شغل برای مردم افغانستان، امریکا نیز از این مواد برای باتری‌ها و دیگر تجهیزات استفاده کند.
بر بنیاد این گزارش، اریک پرنس و همکارانش برای گفتگو در این مورد، در ماه جنوری سال 2018 با مقام‌های کلیدی وزارت معادن افغانستان نیز ملاقات‌ داشته است.
این ملاقات میان اریک پرنس و همکارانش شامل شاهین مایان، رئیس گروه فرنتییر سرویس در افغانستان با مقام‌های وزارت معدن در سیزدهم ماه جنوری میلادی انجام شده است. در این گزارش آمده که به دلیل این که نرگس نهان خارج از افغانستان بوده، این ملاقات با معاون وزارت معادن و شماری از مقام‌های دیگر این وزارت انجام شده است.
از دیدار آقای پرنس با رئیس‌جمهور غنی ، عبدالله عبدالله و برخی دیگر چهره های سیاسی نیز در این گزارش آمده است.
بر بنیاد گفته های منابع به این رسانه، برخی مقام‌های نهادهای مربوطه از افغانستان و امریکا در سال 2017 هم به بررسی معادن افغانستان پرداخته اند.
یک کارشناس معادن افغانستان به تی آر تی گفته است که اداره آقای ترامپ حتا آرشیف تحقیقات معادن افغانستان در زمان شوروی در دهه هشتاد و هفتاد و هم تحقیقات پس از 2001 را بررسی کرده اند و نمونه گیری کرده اند.
این گزارش رسانه ترکی نگاشته است که ایرک پرنس در سراسر دنیا در تلاش تضمین سرمایه گذاری هایش از راه های غیرقانونی است و در افغانستان نیز با برخی چهره های زورمند و مقام های فاسد این کشور برای سرمایه گذاری دیدار کرده و در تلاش حمایت آنان از سرمایه گذاری اش شده است.
در مورد قرارداد معادن کشور، عبدالقدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن و پترولیم افغانستان به تی آر تی گفته است: "ما در حال حاضر در حال اصلاح قانون معادن کشور استیم و سپس هر درخواست سرمایه گذاری که مطابق نیازمندی ها و اصول قانونی ما بود، خواهیم پذیرفت. حکومت افغانستان متعهد است تا یک روند استخراج فراگیر و باحساب معادن را نگهدارد".
منبع دیگر به این رسانه گفته است که حکومت افغانستان تا هنوز هیچ درخواست استخراج معادن را از جانب پرنس ایرک دریافت نکرده است.
در مورد خصوصی سازی جنگ افغانستان، امریکا، افغانستان و حتا طالبان مخالفت کردند.
پنتاگون نیز پیش از این درمورد خصوصی سازی جنگ افغانستان توسط بلک واتر اعتراض کرده و آنرا رد کرده است اما در مورد منابع طبیعی افغانستان واکنش نشان نداده است.
اما گزارش های پخش شد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا در دیدارش با همتای افغانش، علاقمندی نشان داده است تا در بخش معادن افغانستان سرمایه گذاران امریکایی، سرمایه گذاری کنند. سال گذشته نیویارک تایمز گزارش داد که دو جانب بخاطر این گونه سرمایه گذاری توافق نیز کرده اند.
خانواده ترامپ از گذشته ها یکی از حامیان حزب جمهوری خواهان امریکا گزارش شده اند که در حال حاضر نیز خواهر آقای پرنس، وزیر آموزش و پرورش اداره دونالد ترامپ می‌باشد.
به نقل از این گزارش، درامد سالانه معادن افغانستان در حال حاضر به یک میلیارد دالر می‌رسد.
بررسی های نهادهای مربوطه امریکا در سال 2010 نشان می دهد که ارزش معادن کلی افغانستان بین یک تا سه تریلیون دالر است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала