پنج هزار خانواده از ولسوالی های ارزگان خاص،‌ مالستان و جاغوری بیجا شده‌اند

© Sputnikپنج هزار خانواده از ولسوالی های ارزگان خاص،‌ مالستان و جاغوری بیجا شده‌اند
پنج هزار خانواده از ولسوالی های ارزگان خاص،‌ مالستان و جاغوری بیجا شده‌اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کرده است، که تاکنون نزدیک به پنج هزار خانواده از ولسوالی های ارزگان خاص، مالستان و جاغوری به دلیل جنگ و حملات طالبان بیجا شده‌اند.

ارگ - اسپوتنیک افغانستان
ارگ: فرمانده اصلی طالبان در جنگ جاغوری کشته شد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، احمد تمیم عظیمی‌ سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث امروز جمعه (۲۵ عقرب) به رسانه ها گفت، که از این میان،‌ خانواده‌هایی که از سوی این وزارت تثبیت شده‌اند، ۸۳۱ خانواده در کابل، ۲۰۷ خانواده در بامیان و ۵۰۰ خانواده‌ی دیگر نیز در شهر غزنی بیجا شده‌اند.

آقای عظیمی همچنان گفت، که ۶۰۰ خانواده‌ی بیجا شده‌ی دیگر در شهر غزنی تحت پوشش اداره‌ی یونیسیف و جمعیت هلال احمر افغانی قرار گرفته‌اند.

به گفته‌ی او،‌ این آمارها شامل خانواده‌هایی است که از سوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث تثبیت شده است.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افزود، که در ولایت بامیان تاکنون از حدود یک هزار خانواده عریضه دریافت کرده‌اند که ادعا می‌کنند بیجا شده‌اند.

آقای عظیمی علاوه کرد، که تاکنون چهار هزار متریک تن گندم،‌ سه میلیون افغانی پول نقد از سوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث و ده میلیون افغانی پول نقد دیگر براساس حکم عبدالله عبدالله،‌ رییس اجرایی کشور برای بیجاشدگان جنگ غزنی در نظر گرفته شده و در اختیار کمیته‌ی اضطرار ولایتی قرار گرفته است.

به گفته‌ی او،‌ وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث امکانات کافی برای دو هزار خانواده‌ی دیگر در ولایت بامیان دارد.

او افزود:- "کمک‌های مواد غذایی و غیر غذایی برای بیشتر از ۱۰۰ خانواده در مرکز ثقافت اسلامی در مرکز غزنی و برای حدود ۲۰۰ خانواده در کابل صورت گرفته و همزمان با آن که خانواده‌ها تثبیت می‌شوند،‌ توزیع کمک‌ها نیز جریان دارد".

در همین حال،‌ نصیراحمد فقیری،‌ یک عضو شورای ولایتی غزنی نیز به روزنامه اطلاعات روز گفته است، که به دنبال حمله‌ی طالبان بر ولسوالی‌های مالستان و جاغوری،‌ در حدود پنج هزار فامیل به مرکز غزنی و ولایت‌های بامیان و کابل بیجا شده‌اند.

هرچند آقای فقیری درباره این که چه شماری از این خانواده ها تنها در غزنی جابجا شده‌اند چیزی نگفت، اما افزود افرادی که از ولسوالی‌های مالستان و جاغوری به شهر غزنی بیجا شده‌اند،‌ در مرکز ثقافت اسلامی، منبرها،‌ مساجد و… جابجا شده‌اند.

از سویی هم، عبدالرحمان احمدی، سخنگوی والی بامیان می‌گوید، که بیش از یک هزار خانواده از چند روز به این سو از ولسوالی‌های مالستان و جاغوری به این ولایت بیجا شده‌اند.

آقای احمدی به روزنامه اطلاعات روز گفت:- "تا ساعت ۱۱:۳۰ شب گذشته ۹۴۵ خانواده وارد این ولایت شده و ممکن است چندین خانواده‌ی دیگر صبح امروز وارد این ولایت شده باشد. گفته می‌توانم که در حال حاضر بیشتر از یک هزار خانواده از ولسوالی‌های مالستان و جاغوری وارد ولایت بامیان شده‌اند".

دفتر مطبوعاتی والی دایکندی نیز با نشر اعلامیه‌یی گفته است که برای بیش از ۱۳۰ خانواده‌یی که از ولایت‌های ارزگان و غزنی به این ولایت بیجا شده‌اند،‌ کمک نقدی صورت گرفته است.

این در حالیست، که ساعت پیش فرمانده علیپور با انتشار ویدیوی از آوارگان جاغوری و مالستان خواسته است که به خانه های شان برگردند. 

یادآوری می کنیم، که طالبان بیش از ده روز است که بالای ولسوالی های ارزگان خاص، جاغوری و مالستان حملات تهاجمی شان را انجام داده که در نتیجه آن بیش از 5 هزار خانواده آواره و بیش از صد نفر زخمی و جان باخته اند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала