خلیل‌زاد امیدواراست تا قبل از انتخابات با طالبان توافق صورت گیرد

© Photo / AMB Zalmai Khalilzad Facebookخلیل‌زاد امیدواراست تا قبل از انتخابات با طالبان توافق صورت گیرد
خلیل‌زاد امیدواراست تا قبل از انتخابات  با طالبان توافق صورت گیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خلیل‌زاد: طالبان به این باور اند که نمی‌‍توانند از راه جنگ به پیروزی برسند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری (۳۱ حمل ۱۳۹۸) با گروه طالبان در بارۀ صلح به توافق برسد.
نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان که پس از چاشت امروز در یک نشست با خبرنگاران در کابل سخن می‌زد، هرچند گفت که در این مرحله نمی‌تواند در بارۀ صلح چیزی بگوید اما، افزود که نسبت به گفت‌وگوهای صلح با طالبان «محتاطانه خوشبین» و «امیدوار» است.
آقای خلیل‌زاد تأکید کرد که فرآیند صلح در افغانستان باید به گونه‌یی باشد که هیچ گروه برای جامعۀ جهانی تهدید نباشد.
در همین حال، زلمی خلیل‌زاد می‌گوید که احتمال دارد طالبان در ترکیب هیئت مذاکره کنندۀ شان تغییراتی بیاورند.
همزمان با این، نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان از طالبان می‌خواهد که به گفتۀ او از این شرایط به عنوان یک فرصت استفاده کنند.
این در حالی است که بربنیاد گزارش اسوشتیدپرس، زلمی خلیل‌زاد در دور دوم سفرش به کشورهای منطقه، برای سه روز با نماینده‌گان طالبان در قطر گفت‌وگو کرده‌است.
اسوشتیدپرس، از زبان مقام‌های گروه طالبان می‌‍‌افزاید که خیرالله خیرخواه، والی پیشین گروه طالبان برای ولایت هرات و محمد فضل، یک فرماندۀ پیشین گروه طالبان در نشست قطر حضور داشته اند.
این دو، در میان پنج عضو گروه طالبان بودند که در سال ۲۰۱۴ از زندانیا گوانتانامو در بدل یک سرباز امریکایی آزاد شدند.
وزارت خارجۀ ایالات متحده اما نخواسته است که دربارۀ چگونگی گفت‌وگوها با طالبان سخن بگوید.
یک منبع دیگر نیز به اسوشتیدپرس گفته است که طالبان خواستار تعلیق برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده و ایجاد یک حکومت موقت شده‌اند. بربنیاد این گزارش، عبدالستار سیرت، یک پژوهش‌گر علوم اسلامی به عنوان رییس‌جمهور موقت پیشنهاد شده‌است.
این منبع، می‌افزاید که برای خلیل‌زاد شش ماه فرصت داده شده است تا گفت‌وگوهای صلح در افغانستان را به سرانجام برساند — فرصتی به گفتۀ این منبع، طالبان آن را بسیار کوتاه خوانده اند.
این منبع به اسوشتیدپرس گفته که خلیل‌زاد خواستار آتش‌بس از سوی طالبان شده است اما این گروه این درخواست را بدلیل عدم توافق روی رهایی زندانیان طالبان، باز نشدن دفتر برای این گروه و ملغا نشدن محدودیت سفر برای این گروه، نپذیرفته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала