افغانستان به صلح و پیشرفت اقتصادی نیاز دارد

© AFP 2023 / Manjunath Kiranافغانستان به صلح و پیشرفت اقتصادی نیاز دارد
افغانستان به صلح و پیشرفت اقتصادی نیاز دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارش بانک جهانی تجارت حاکی از آنست که در طول سال گذشته، افغانستان پیشرفت چشمگیری داشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشنال انترست، با وجود مشکلات جدی امنیتی و خشکسالی، رشد اقتصادی افغانستان توانست با گرفتن 16 امتیاز در رتبه بندی بانک جهانی، که شامل 190 کشور است، مقام 167 را به خود اختصاص دهد.
در گزارش انجام تجارت سال ۲۰۱۹ میلادی بانک جهانی،افغانستان با تطبیق اصلاحات در پنج شاخص در رده بندی جهانی انجام تجارت به جایگاه ۱۶۷ صعود نموده است. با در نظر داشت پیشرفت ها به مقیاس درجه، افغانستان جایگاه جهانی انجام تجارت خود را با افزایش ده امتیاز یعنی از ۳۶،۱۹ به ۴۷،۷۷ بلند برده است.
فراهم آوری تسهیلات در عرصه های آغاز تشبث جدید، دسترسی به قرضه، حمایت ازسرمایه گذاران کوچک، پرداخت مالیات و حل ورشکستگی از جمله اقدامات کلیدی اصلاحاتی اند که دولت افغانستان اخیراً عملی نموده است.
"بهبود محیط تجارت به منظور تشویق و حمایت سرمایه گذاری های داخلی و ایجاد زمینه های کار در افغانستان نهایت مهم و حیاتی است. با توجه به چالش های ناشی از جنگ و ناامنی، تعهد دولت مبنی بر بهبود محیط تجارت در کشور قابل ستایش میباشد،" این مطلب را شوبهم چوهدری رییس بانک جهانی برای افغانستان اظهار داشته افزود. "امیدوار هستیم تا شاهد پیشرفت های افغانستان در سال های آینده نیز باشیم."
در جریان سال گذشته افغانستان با کاهش فیس اخذ جواز زمینه آغاز تجارت را برای سرمایه گذاران تسهیل بخشیده است. در نتیجه این اصلاحات هزینه آغاز تجارت برای یک سرمایه گذار از ۸۲.۳ به ۶.۴ درصد میزان عاید سرانه ناخالص داخلی کاهش یافت.
در جریان سال گذشته دولت افغانستان روی تقویت و اصلاح چارچوب حقوقی تجارت نیز تمرکز نموده است. روش های حمایت از سرمایه گذاران کوچک به صورت بنیادی تقویت یافته که در نتیجه افغانستان به یکی از اقتصاد های که بیشترین پیشرفت را در منطقه داشته است، مبدل گردیده است.قانون جدید شرکت های محدود المسؤولیت زمینه پیشرفت قابل ملاحظه را در راستای جلوگیری از تقابل منافع غیر قانونی و تقویت ساختار های شراکتی فراهم نموده است. علاوه بر آن قانون اصول اجرآات تجاری تعدیل شده تا به سهامداران صلاحیت بیشتر را در راستای به چالش کشیدن معاملات فردی داشته باشند. حفاظت از سرمایه گذاران کوچک یک نقطه قوت افغانستان است. این کشوردر سه شاخص این بخش از جمله ۱۰ امتیاز ۹ امتیاز به دست آورده که نمایانگر دسترسی به شواهد و مصارف حقوقی دعوی قضایی سهامداران، حقوق و نقش سهامداران در ساختار حقوقی و مدیریتی شرکت های که سهامدران را از کنترول نا درست هیت مدیره حفاظت می کند، می باشد. افغانستان در رده بندی حمایت از سرمایه گذاران کوچک در جایگاه ۲۶ قرار دارد.
افغانستان در سال ۲۰۱۸میلادی قانون افلاس و ورشکستگی را نافذ کرد. بر اساس این قانون اکنون به قرضه دهندگان با اعتبار نسبت به هر دعوی ورشکستگی دیگر اولویت داده می شود. افغانستان هم چنان شرایط حل و رسیدگی به ورشکستگی را با فراهم کردن زمینه ادامه تجارت مالک دعوی در جریان طی مراحل حل ورشکستگی و زمینه سهم گرفتن بیشتر قرضه دهندگان در روند رسیدگی به دعوی ورشکستگی، بهبود بخشیده است.
پرداخت مالیات با نافذ شدن قانون، قواعد و رهنمود های واضح در مورد تفتیش مالیات و الکترونیکی ساختن تادیه مالیات، ساده تر
گردیده است. زمان پرداخت مالیات توسط متشبثین در سال ۲۰۱۷با کاهش پنج ساعت به ۲۷۰ ساعت رسید، کمتر از زمانیکه متشبثین به طور اوسط در کشور های منطقه جنوب آسیا یعنی ۲۷۵ ساعت به منظور تادیه مالیات شان مصرف می کنند، می باشد. علاوه بر آن زمان برای تفتیش مالیات از ۲۰۷،۵ ساعت به ۱۱۱ ساعت کاهش یافته است.
افغانستان از لحاظ آغاز تجارت در سطح جهان در جایگاه ۴۹ قرار دارد. با این حال افغانستان در ساحات ثبت جایدادها (جایگاه ۱۸۶) صدور مجوزساختمانی (جایگاه ۱۸۴) و تطبیق قرارداد ها (جایگاه ۱۸۱) عقب مانده است. به طور مثال در افغانستان ۲۵۰ روز نیاز است تا مراحل انتقال جایداد طی مراحل گردد، در حالیکه این روند در کشور های جنوب آسیا به طور اوسط ۱۱۴ روز را در بر می گیرد

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала