حزب اسلامی جنبش افغانستان: جنرال عبدالرشید دوستم ممنوع الخروج نشده است/ معاون اول ریاست جمهوری مشکل صحی جدی ندارد

© ARG - ارگحزب اسلامی جنبش افغانستان: جنرال عبدالرشید دوستم ممنوع الخروج نشده است/ معاون اول ریاست جمهوری مشکل صحی جدی ندارد
حزب اسلامی جنبش افغانستان: جنرال عبدالرشید دوستم ممنوع الخروج نشده است/ معاون اول ریاست جمهوری مشکل صحی جدی ندارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روز گذشته برخی از رسانه ها گزارش داده بوده اند که جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری ممنوع الخروج اعلام شده و حق سفر را به خارج از کشور ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، برخی رسانه ها به نقل از منابع گزارش داده بودند، هنگام که جنرال دوستم روز گذشته (جمعه 2 قوس) می خواست به ترکیه سفر کند در میدان هوایی کابل نیروهای امنیتی مانع وی شد.

گزارش های منتشر شده در شماری از رسانه ها دست به دست شد که سرانجام حکومت افغانستان و نیز حزب جنبش اسلامی افغانستان این گزارش ها را بی بنیاد و شایعه گفته اند.

© Photo / کسرامرتضوی: دولت افغانستان از بن‌بست‌های انتخاباتی عبور کرد
مرتضوی: دولت افغانستان از بن‌بست‌های انتخاباتی عبور کرد - اسپوتنیک افغانستان
مرتضوی: دولت افغانستان از بن‌بست‌های انتخاباتی عبور کرد

جنرال عبدالرشید دوستم ممنوع الخروج نشده است

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تاکید می کند که هیچ گونه ممانعت برای سفر معاون اول ریاست جمهوری وجود نداشته و ندارد.

وی می گوید که هیچ گونه اتفاق منبی بر ممنوع الخروج جنرال عبدالرشید دوستم در فرودگاه بین المللی کابل انجام نشده و گزارش ممنون الخروج جنرال دوستم حقیقیت ندارد.

جنرال دوستم مدت 14 ماه در حالت تبیعد اعلام نشده در ترکیه به سر می برد و پس از اعتراض های گسترده هواداران حزب جنبش دوباره به کشور باز گشت.

این اعتراض ها هنگامی بلند شد که حکومت افغانستان نظام الدین قیصاری نماینده ویژه جنرال دوستم در فاریاب را بازداشت و به کابل منتقل کرد که تاهنوز هم در قید امنیت ملی است.

گرچی معترضین دو خواست عمده برگشت جنرال دوستم و ازادی قیصاری را اعلام کرده بودند اما به یک خواست تا که برگشت جنرال دوستم بود رسید اما نظام الدین قیصاری رها نشده است.

باوجودی که از برگشت جنرال دوستم حدود 4 ماه می گذرد اما به تازه گی برخی از رسانه ها گزارش داده که جنرال دوستم ممنوع الخروج شده که واکنش های نیز به دنبال داشته است.

© K. Bezhanدوکتور عنایت الله بابر فرهمند رئیس دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری
دوکتور عنایت الله بابر فرهمند رئیس دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری  - اسپوتنیک افغانستان
دوکتور عنایت الله بابر فرهمند رئیس دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری

معاون اول ریاست جمهوری قصد سفر به خارج را نداشته و ندارد

دوکتور عنایت الله بابر فرهمند رئیس دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری و از نزدیکان جنرال عبدالرشید دوستم این گزارش را شدیدآ رد کرده و آن دروغ و کذب دانسته است.

گزارش ممنوع الخروج جنرال دوستم روز گذشته در بعضی از رسانه ها منتشر شد اما رئیس دفتر وی تاکید می کند که معاون اول ریاست جمهوری هیچگونه قصد سفر نداشته و ندارد.

آقای فرهمند تاکید می کند که جنرال عبدالرشید دوستم بنیانگذار و رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان روز گذشته (جمعه 2 قوس) به فرودگاه بین المللی کابل برای سفر نرفته است.

در گزارش منتشر شده امده است که جنرال دوستم برای درمان به ترکیه می رفت که ممنوع الخروج شد اما فرهمند می گوید که صحت معاون اول خوب و بهتر است.

وی به نشست های چند روز گذشته جنرال عبدالرشید دوستم با اقشار مختلف مردم اشاره کرده، گفت: " معاون اول ریاست جمهوری مشکل صحی جدی ندارد و سرحال است."

آقای فرهمند در رابطه به این که کدام افراد و یا گروه این شایعه را پخش می کند و یا هم رقبای سیاسی جنرال دوستم است، چیزی نمی گوید و تنها این گزارش را رد کرد.

© Sputnik / JAKاحمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی افغانستان
احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی  افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی افغانستان

ممنوع الخروج جنرال دوستم کشور را به بحران می برد

از سوی هم احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی افغانستان نیز تایید می کند که این گزارش براساس گفته های نزدیکان جنرال دوستم و ارگ ریاست جمهوری حقیقت ندارد.

آقای سعیدی می گوید چون این گزارش از سوی منابع از ارگ و حزب جنبش رد شده و شایعه است، اظهار نظر نمی کند اما برخی دیگر از کارشناسان چنین دیدگاه های دارد.

© K. Bezhanقادر مصباح فعال سیاسی
قادر مصباح فعال سیاسی  - اسپوتنیک افغانستان
قادر مصباح فعال سیاسی

قادر مصباح فعال سیاسی و آگاه امور در ولایت بلخ می گوید که اگر جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری ممنوع الخروج اعلام شود، کشور به طرف بحران می رود.

آقای مصباح به پایگاه مردمی جنرال دوستم و هواداران حزب جنبش اشاره کرده، گفت: " جنرال دوستم از رهبران مردمی است که در این وضعیت نقش اساسی را در کشور دارد."

وی با بیان این مطلب که افغانستان در یک حالت اساس سیاسی و امنیتی قرار دارد، افزود: " ممانعت از حق سفر برای جنرال دوستم وضعیت امنیتی کشور را برهم می زند."

آقای مصباح از رهبران حکومت وحدت ملی می خواهد که اوضاع و احوال کنونی کشور را درک کرده و با همکاری همه ی رهبران برای بهبود وضعیت تلاش کنند.

گفتنی است که جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری و بنیانگذار و رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان از رهبران قدرتمند و پرنفوس افغانستان بحساب می آید.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала