هند: طالبان هنوزهم حمایت "پاکستان"، تجارت مواد مخدر افغانستان را داراست

© AP Photo / Reza Shirmohammadiهند: طالبان هنوزهم حمایت "پاکستان"، تجارت مواد مخدر افغانستان را داراست
هند: طالبان هنوزهم حمایت پاکستان، تجارت مواد مخدر افغانستان را داراست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده دایمی هند در سازمان ملل متحد بدون ذکر نامی از پاکستان، همسایه افغانستان را متهم کرده است که برای طالبان و سایر گروه های تخریب کار و خشونت کار در افغانستان، پناه گاه امن مهیا کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه یک، سید اکبرالدین نماینده دایمی هند در سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان گفت: "همه ما می‌فهمیم و باورمندیم که معضله افغانستان راه حل نظامی ندارد. هنوز هم طالبان از سوی حامیانشان پشتیبانی می‌شوند، حمله‌های نظامی مخرب و خشن انجام می‌دهند، چنانچه حمله اخیر در غزنی و چندین بخش دیگر افغانستان را راه اندازی کردند. این حمله‌ها همه از سوی کسانی طرح‌ریزی و راه اندازی می‌شود که در همسایه‌گی افغانستان پناه‌گاه دارند".

کرزی: بدون روسیه، هند و ایران مذاکره با طالبان موفق نیست - اسپوتنیک افغانستان
کرزی: بدون روسیه، هند و ایران مذاکره با طالبان موفق نیست

به گفته این نماینده هند در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، پناه‌گاه‌های هراس‌افگنی در همسایه‌گی افغانستان از سال‌ها به اینسو برای ایده‌ها و اجنداهای سیاه توسط عملیات‌های شبکه‌های "هراس‌‎افگنی" چون طالبان، حقانی، داعش، القاعده و شاخه‌های دیگر آن چون لشکر طیبه و جیش محمد، مخفیگاه و محل طرح ریزی بوده است.
این دیپلومات هندی همچنان گفته است که این نهادها نه تنها ثبات مالی‌شان را از مالیه‌های اجباری و اخازی جبری بدست می‌آورند، بل از مجرای شبکه‌های مافیایی مواد مخدر و دزدان منابع طبیعی افغانستان، نیز کمک مالی دریافت می‌کنند. به گفته او شصت درصد درامد طالبان را نیز فروش مواد مخدر تشکیل می‌دهد.
این مقام هندی همچنان از کم‌توجهی جهان در بخش مبارزه با مواد مخدر انتقاد کرده افزود: تریاک که در ساحه زیر اداره طالبان تهیه و کشت می‌شود، 85 درصد تولید غیرقانونی تریاک جهان را تشکیل می‌دهد که بین یک و نیم تا سه میلیارد دالر ارزش دارد." به گفته او شصت درصد درامد طالبان از مجرای تجارت و تولید تریاک غیرقانونی تهیه می‌شود.
آقای اکبرالدین افزود که هنوز هم ملل متحد به تجارت مواد مخدر که حامی مالی طالبان و سایر گروه های هراس‌افگنی است، توجه کافی نکرده است. به گفته او با آنکه گزارش شفافیت شورای امنیت ملل متحد ریشه‌های هراس‌افگنی را بررسی کرد، اما این سازمان در فلج کردن تجارت و تولید مواد مخدر توقعات موجود را پوره نکرده است.
به گفته این مقام هندی، با استفاده از تجربه خشکانیدن منابع مالی داعش در سوریه و عراق که تجارت تیل از پنجاه میلیون به چهارمیلیون در سه سال کاهش یافت، در افغانستان نیز چنین هماهنگی و کمپاین جهانی برای فلج کردن تجارت مواد مخدر طالبان، نیاز است.
به گفته اکبرالدین، هند همچنان در حمایت افغانستان در بخش اقتصاد راه‌های مواصلاتی و ثبات حمایت می‌کند.
این مقام هندی در نشست شورای امنیت ملل متحد گفت: "ما به یقینن باورمندیم که نبود مواصلات مستقیمن تاثیرگذار است بر اقتصاد، امنیت و اوضاع سیاسی در افغانستان و ما می‌خواهیم به این معضله حیاتی برای سود مردم افغانستان توجه کنیم".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала