ابراهیمی: علی‌پور پس از بازجویی به‌نهادهای عدلی و قضایی سپرده می‌شود

© Photo / فیسبوک معینیت ارشد امنیتی وزارت داخلهابراهیمی: علی‌پور پس از بازجویی به‌نهادهای عدلی و قضایی سپرده می‌شود
ابراهیمی: علی‌پور پس از بازجویی به‌نهادهای عدلی و قضایی سپرده می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معین ارشد وزارت داخله با اشاره به اینکه معترضان در دو روز گذشته در کابل دست به خشونت زده اند، گفته است که ۴۸ تن از نیروهای امنیتی در این اعتراضات زخمی شده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع‌نیوز، در پی اعتراض‌ها در کابل، بامیان و مزار شریف در واکنش به بازداشت فرمانده علی‌پور، یک فرماندۀ خیزش‌های مردمی، محمد شریف یفتلی، رییس ستاد ارتش و اختر ابراهیمی، معین ارشد وزارت امور داخله افغانستان پس از چاشت امروز در یک نشست خبری در کابل حضور یافتند و در بارۀ این اعتراض‌ها معلومات دادند.

بازداشت علی‌پور مشهور به قومندان شمشیر در کابل - اسپوتنیک افغانستان
بازداشت علی‌پور مشهور به قومندان شمشیر در کابل

آقای ابراهیمی در این نشست خبری گفت که علی‌پور در بازداشت امنیت ملی است و قرار است پس از ۷۲ ساعت (از زمان بازداشت) به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شود.

به گفتۀ ابراهیمی، معترضان در دو روز گذشته در کابل، دست به خشونت زده اند و "هیچ موازینی را رعایت نکرده‌اند".

او گفت که در این اعتراض‌ها، تاکنون ۴۸ تن از نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند که چهار تن آنان بر اثر اصابت مرمی بوده است. او اما در بارۀ این‌که چه کسانی بر نیروهای امنیتی شلیک کرده، معلومات نداده است، وی با ابراز اینکه نیروهای امنیتی هیچگاهی بر مردم سلاح نمی‌کشند، گفت: "پولیس ما اصلأ مسلح نیستند. آنان تنها با دنده مجهز استند".

در همین حال، شریف یفتلی نیز افزود که معترضان در حوزۀ هژدهم کابل، سه پوستۀ پولیس را به آتش کشیده‌اند.

بربنیاد خبرنامۀ ریاست‌ عمومی امنیت ملی، علی‌پور، روز گذشته از منطقۀ قلعۀ قاضی شهر کابل به اتهام داشتن افراد مسلح غیرمسؤول، اخاذی، حمله بر نیروهای امنیتی و چند مورد دیگر، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است — اتهام‌هایی که معین ارشد وزارت داخله نیز آنان را تأیید می‌کند.

امریکا دخالت نیروهای مستقر در افغانستان در بازداشت علی‌پور را رد کرد - اسپوتنیک افغانستان
امریکا دخالت نیروهای مستقر در افغانستان در بازداشت علی‌پور را رد کرد

ابراهیمی می‌گوید که علی‌پور ۳۰۰ فرد مسلح غیرمسؤول دارد و در بخش‌های کشور به ویژه ولایت میدان وردک دست به اقدامات غیرقانونی می‌زد.

روز گذشته، ساعتی پس از بازداشت علی‌پور، شماری از باشنده‌گان غرب کابل به جاده‌ها ریختند و خواهان رهایی وی شدند. این اعتراض‌ها اما از همان دیروز به خشونت کشیده شد و تاکنون با خشونت به همراه بوده است.

این اعتراض‌ها دامنه اش به ولایت‌های بامیان و مزار نیز کشیده شده است. اما همزمان با این، شماری از باشنده‌گان ولایت میدان وردک، در یک راهپیمایی، خواهان بررسی پروندۀ علی‌پور شدند و از حکومت خواستند که اورا به نهادهای عدلی معرفی کند.

با این همه، مسؤولان ارشد امنیتی کشور، از معترضان خواست که بگذارند به گفتۀ آنان "قانون تکلیف علی‌پور را روشن سازد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала