غنی: کشاورزی کلید ثبات و امنیت جهانی است

© Photo / ARG / ARGغنی: کشاورزی کلید ثبات و امنیت جهانی است
غنی: کشاورزی کلید ثبات و امنیت جهانی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشست ژنو درباره افغانستان که در آن در کنار رهبران حکومت افغانستان، وزیران خارجه و نماینده‌گان بیش از شصت کشور دیگر و نیز نماینده‌گان سی و پنج نهاد شرکت کرده‌اند امروز آغاز شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، رئیس‌جمهور غنی در سخنرانی‌اش در نخستین روز این نشست، تأکید می‌ورزد که برای پیاده شدن ثبات کامل در افغانستان، نیاز است تا زمینه‌ها برای کشاورزی، بیشتر فراهم شوند و صادرات فرآورده‌های کشاورزی و کالاهای بازرگانی به بیرون از کشور افزایش یابد.
پیشرفت و آموزش زنان در افغانستان، رسیده‌گی به معضل خشک‌سالی، برگشت مهاجران به کشور و پیشرفت بخش خصوصی، از مسایلی بودند که در نخستین روز نشست جهانی ژنو درباره افغانستان، به بحث گرفته شدند.

عبدالله: خشک‌سالی بیش از سه میلیون افغان را با قحطی مواجه کرده است - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله: خشک‌سالی بیش از سه میلیون افغان را با قحطی مواجه کرده است

اشرف غنی پیشرفت و گسترش کشاورزی را از نیازهای اصلی برای تأمین ثبات در کشور می‌داند.
رئیس‌جمهور، گفت: "کشاورزی، کلید ثبات و امنیت جهانی است و انقلاب کشاورزی، کلید پیروزی در پیکار با مواد مخدر است!"
در همین حال، رئیس‌جمهور از ظرفیت‌های نهفته دیگری در افغانستان نیز یاد می‌کند و بر توجه به این ظرفیت‌ها تأکید می‌ورزد.
اشرف غنی افزود: "افغانستان، ظرفیت شگفتی انگیز تولید بیست و دوهزار میگاوات برق آفتابی و هشتاد هزار میگاوات برق آبی را دارد. ما از لحاظ بادهای نیرومند، نیز یکی از پُربادترین کشورها استیم".
هرچند قرار نیست که در نشست ژنو، تعهد مالی‌یی از بهر کمک به افغانستان صورت ‌گيرد؛ اما در این نشست، دست‌آوردها، فرصت‌ها و چالش‌هایی که انتظار می‌رود تا سال دوهزار و بیست و چهار در کشور رونما گردند، به بررسی گرفته می‌‌شوند.
توبی لنزر، هماهنگ کننده امور بشردوسانه سازمان ملل متحد در افغانستان، گفت: "اطمینان یابیم از این که اقدامات واقعی در پیکار با فساد انجام می‌شود و کسانی که در فساد دست دارند، زیر پیگرد قرار می‌گیرند، بازداشت می‌شوند و به زندان می‌افتند؛ از همین‌رو است که ما این‌جا استیم".
حکومت افغانستان در آمارهایی که پیش از برگزاری نشست ژنو به دست داده است، از عملی شدن سی و نه درصد از تعهدات اصلاحی، بربنیاد چارچوب ملی صلح و توسعه افغانستان، خبر می‌دهد و نیز می‌گوید که چهل و پنج درصد اصلاحات در این راستا، در حال اجراء است و تا سال دوهزار و بیست و یک، این اصلاحات کامل خواهند شد.
در اوضاعی که نهادهای ناظر برکارکردهای حکومت، این آمارها را نمی‌پذیرند و می‌گویند که حکومت به بخش بزرگی از وعده‌هایش در راستای حکومت‌داری خوب وایجاد اصلاحات، عمل نکرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала