دست رد طالبان به سینۀ رئیس‌جمهور؛ طرح صلح بالاتر از صلاحیت غنی است

© AP Photo / Reza Shirmohammadiدست رد طالبان به سینۀ رئیس‌جمهور؛ طرح صلح بالاتر از صلاحیت غنی است
دست رد طالبان به سینۀ رئیس‌جمهور؛ طرح صلح بالاتر از صلاحیت غنی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از پایان نشست ژنو در مورد افغانستان و ارائه طرح صلح حکومت این کشور برای صلح با طالبان، گروه طالبان با انتشار یک اعلامیه، خواست‌های رئیس جمهوری افغانستان برای صلح را "بالاتر از صلاحیت" او خوانده و یک‌بار دیگر تاکید کرده که حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرنامه، در یک اعلامیه طالبان آمده که امریکا، به عنوان نیروی تصمیم‌گیرنده در امور افغانستان، طرف اصلی مذاکرات آن‌ها است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این اعلامیه تصریح کرده که گروه طالبان مذاکرات با جهت بی‌اختیار و تحمیل‌شدۀ بیگانگان را ضیاع وقت می‌داند، زیرا جهت‌های بی‌اختیار توانایی تصمیم‌گیری را ندارند.

غنی: کابل تیم مذاکره کننده با طالبان را ایجاد کرد - اسپوتنیک افغانستان
غنی: کابل تیم مذاکره کننده با طالبان را ایجاد کرد

سخنگوی طالبان مدعی شده است، از یک‌سو امارت اسلامی بر بیش از نصف افغانستان سلطه دارد و از سوی دیگر دولت کابل از سوی امریکایی‌ها به وجود آمده و بر ملت افغانستان تحمیل شده و نمی‌تواند از مردم نمایندگی نماید.
این در حالی است که رییس جمهوری افغانستان روز گذشته (چهارشنبه، ۷ قوس) در نشست ژنو، شرایطی را برای صلح با طالبان مطرح کرد؛ تامین حقوق شهروندان به ویژه زنان، پذیرفتن قانون اساسی، پیشبرد خدمات ملکی و نظامی، عدم پیوند به گروه‌های هراس افگن خارجی از موارد اصلی این شرایط بود.
او در مورد چارچوب مذاکرات صلح خاطرنشان کرد: "حکومت در پنج مرحله به پیش می‌رود، مذاکرات بین‌الافغانی صورت می‌گیرد، بعد از آن با پاکستان و ایالات متحده امریکا بحث می‌شود، سپس با طرف‌های منطقوی صحبت می‌گردد، بعد با کشورهای عربی و جهان اسلام بحث می‌شود و در اخیر با کشورهای عضو ناتو و غیرعضو در ناتو، بحث صورت می‌گیرد. در مذاکرات برای تطبیق توافقنامه، اقدامات اعتمادسازی و تصویب توافقنامه صلح، اولویت داده می‌شود. برای مذاکرات صلح انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ ضروری می‌باشد. افغان‌ها برای تصویب توافقنامه صلح، عملی ساختن آن و رهبری مصالحه اجتماعی به یک حکومت منتخب نیاز دارند".
برای این گفتگوهای صلح، ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته اعضای یک تیم ۱۲ نفری مذاکره‌کننده صلح را نیز اعلام کرد.
معین سیاسی وزارت خارجه امریکا نیز روز گذشته در سخنانی در نشست ژنو، از طالبان خواست که بیش از این فرصت را از دست ندهند و تیم مذاکره‌کننده خود را ایجاد نمایند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала