حکومت افغانستان مکلف است که حقوق معلولین را رعایت کند

© Photo / کسراحکومت افغانستان مکلف است که حقوق معلولین را رعایت کند
حکومت افغانستان مکلف است که حقوق معلولین را رعایت کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته است که دولت افغانستان مکلف است که حقوق افراد دارای معلولیت را رعایت کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشدار، داکتر سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که افراد دارای معلولیت با مشکلات زیادی در جامعه مواجه اند و حکومت مکلف است که به حقوق افراد دارای معلولیت احترام گذاشته و برای حل مشکلات آنان کار کند.

داکتر سیما سمر، امروز دوشنبه(۱۳قوس) در یک پیام ویدیویی گفته است:" ۳ دسمبر روز جهانی افراد دارای معلولیت است. از این روز در حالی گرامی‌داشت می‌شود که افراد دارای معلولیت با مشکلات فراوان در عرصه تعلیم تربیه، تحصیلات عالی، ترانسپورت، اشتغال‌زایی، بازتوانی و مصونیت اجتماعی اند. حکومت مکلف است که حقوق افراد دارای معلولیت را رعایت کند."

امروز روز جهانی افراد دارای معلولیت است. افغانستان به دلیل چهل سال جنگ پی‌هم، ده‌ها هزار افراد معلول دارد که با مشکلات گسترده در زندگی شان رو به رو اند. این وضعیت همه روزه در حال افزایش است و جنگ عمده ترین عوامل معلول شدن شهروندان افغانستان می‌شود.

از سوی‌هم خلیل احمد شهیدزاده، عضو مجلس نمایندگان در نشست امروز گفت که حکومت وحدت ملی باید از تمام شهدا و معلولین معذرت بخواهد، زیرا کوچک‌ترین توجه به این قشر نکرده است.

آقای شهیدزاده، هم‌چنان گفت که حکومت برای تمامی افراد که از جنگ متاثر شده اند، باید رسیدگی کند و برای شان امتیازاتی قایل شود. به گفته‌ی او با وجود سرازیر شدن میلیاردها دالر اما هنوز هیچ نهادِ مشخص برای رسیدگی به افراد داری معلولیت ایجاد نشده است.

 عبدالرووف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان نیز در نشست امروز گفت که به دلیل سال‌ها جنگ در افغانستان، جامعه افغانستان بیشترین معلول را دارد. آقای ابراهیمی تاکید کرد که حکومت مکلف است مطابق مسئولیتی که نسبت به شهروندان کشور دارد به افراد دارای معلولیت رسیدگی کند.

این درحالی است که چندی پیش برای نخستین بار اداره مستقل ملی حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا در افغانستان ایجاد شد. گفته می‌شود که این اداره از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا حمایت خواهد کرد و برای حفظ حرمت، جایگاه انسانی، تأمین حقوق و امتیازات آنان کار می‌کند.

هر چند آمار دقیق از شمار معلولان در جریان سال جاری اعلام نشده است، اما بر اساس معلومات وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین در اخیر سال گذشته نزدیک به ۱۲۰ هزار معلول به صورت رسمی در این وزارت ثبت شده بود.

مسئولان این اداره در آن زمان گفته بودند که معلولان کلی سالانه ۶۰ هزار افغانی و معلولان جرئی سالانه ۳۰ هزار افغانی از دولت دریافت می‌کنند.

اما با این همه کمیته صلیب سرخ گفته است که با گذشت هرسال شمار معلولان نیز در افغانستان افزایش می‌یابد و سالانه دست‌کم ده هزارتن به شمار معلولان اضافه می‌شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала