برخی نمایندگان مجلس طرح سهمیه بندی کانکور را خیانت می دانند

© Photo / FB / MoHE AFبرخی نمایندگان مجلس طرح سهمیه بندی کانکور را خیانت می دانند
برخی نمایندگان مجلس طرح سهمیه بندی کانکور را خیانت می دانند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از نمایندگان مجلس در نشست عمومی امروز مجلس سهمیه بندی کانکور را یک خیانت بزرگ به جوانان خواندند.

نخستین دور امتحان کانکور با اشتراک بیش از هشت هزار نفر در کابل برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان
نخستین دور امتحان کانکور با اشتراک بیش از هشت هزار نفر در کابل برگزار شد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشدار، شماری از نمایندگان مجلس در نشست عمومی امروز مجلس سهمیه بندی کانکور را یک خیانت بزرگ به جوانانی خواند که سال‌ها برای راه‌یافتن به کانکور تلاش می‌کنند. آنان تاکید کردند، که اگر این طرح عملی شود، آینده و ثبات نظام آموزشی به کلی از بین می‌رود.

به باور این نمایندگان، سهمیه بندی امتحان کانکور نمی‌تواند در انکشاف متوازن کمک کند، بلکه سبب مشکلات بیشتر و کم علاقه‌گی دانش‌آموزان به درس و تعلیم می‌شود، زیرا که دیگر به رقابت آزاد بی‌باور خواهند شد.

اسدالله سعادتی، نماینده دایکندی در مجلس در نشست امروز گفت، وقتی صداها بلند می‌شود که سهمیه بندی کانکور ظالمانه است. این به معنای آن است که سهمیه بندی برخلاف انکشاف متوازن، شایسته سالاری و قابت آزاد است.

آقای سعادتی تاکید کرد:- "با این سیاست کشور به نابودی کشانده می‌شود. از یک طرف کسانی که از صنف دوازده فارغ شده، جلو شان گرفته می‌شود و از سوی دیگر رقابت بی‌معنی می‌شود. به جای این طرح باید ریشه مشکلات دانسته شود".

احمد بهزاد نماینده هرات نیز در نشست امروز گفت، که طرح سهمیه بندی کانکور یک خیانت است و عملی شدن این طرح می‌تواند آینده افغانستان را با خطر مواجه کند.

او گفت: وقتی که بخشی از مردم بدانند که شمار بدون کدام آمادگی به کانکور راه پیدا می‌کنند، دیگر هیچ دلچسپی به درس نخواهند داشت و سبب آسیب جدی به نظام آموزشی وارد خواهد شد.

در همین حال، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان امروز شنبه(۱۷قوس) در یک نشست خبری گفت، که برای انکشاف متوازن در عرصه تحصیلات عالی و تربیه کادرهای محلی در مناطق کمتر انکشاف یافته، طرح تازه‌ای در زمینه کانکور به کابینه پیشنهاد شده و مورد تأیید قرار گرفته است.

به گفته‌ او، بر اساس این طرح ۷۵ درصد از سیت‌های کانکور سال روان مانند گذشته به گونه عمومی و تنها ۲۵ درصد آن به سطح زون‌ها به رقابت گذاشته خواهد شد.

او گفت: این طرح به معنای سهمیه بندی کانکور نیست.

با این همه شماری دیگر از اعضای مجلس با استقبال از طرح حکومت مبنی بر سهمیه بندی کانکور می‌گویند، که تمام مردم افغانستان حق تعلیم و تحصیل را دارند و با این طرح فرصت برای ولایت‌های که دانش‌آموزان به دلیل جنگ و ناامنی نمی‌توانند درس بخوانند، فراهم می‌شود.

فیصل امین سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان نیز گفت، که این طرح برای ولایات کمتر انکشاف یافته است و افرادی که شامل این طرح می‌شوند، در رشته‌های طب، حقوق، اقتصاد، زراعت و انجنیری درس می‌خوانند و دوباره به ولایت‌های‌شان می‌روند تا به مردم‌شان خدمت کنند.

یادآوری می کنیم، که هفته گذشته حکومت افغانستان طرحی را تصویب کرد، که براساس آن برای برخی از ولایات سهمیه معین در امتحان کانکور در نظر گرفته می‌شود. در این طرح آمده است از سهمیه‌های اختصاصی منطقه‌یی، فارغانی استفاده می‌توانند که حد اقل سه سال اخیر دوره مکتب را در ولایات مربوط تکمیل کرده باشند.

حکومت طرح سهمیه بندی کانکور را برای رشته‌های مورد نیاز ولایت‌های کمتر توسعه یافته، بر اساس نفوس تایید کرده است که براساس آن، برای فارغان این ولایت‌ها درصدی مشخص برای راه‌یافتن به دانشگاه و در رشته‌های مشخص در نظر گرفته می‌شود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала