شرط عجیب طالبان برای پذیرش آتش بس شش ماهه

© Sputnikشرط طالبان برای پذیرش آتش‌بس شش ماهه / واگذاری دولت آینده به فرد منتخب این گروه
شرط طالبان برای پذیرش آتش‌بس شش ماهه / واگذاری دولت آینده به فرد منتخب این گروه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هیات طالبان در نشست امارات در ابوظبی گفته اند در صورت ضمانت از سوی عربستان سعودی، امارات و پاکستان، برای واگذاری دولت آینده افغانستان به فرد منتخب این گروه، با اعلام آتش بس 6 ماهه توافق خواهند کرد.

 به گزارش اسپوتنیک، به نقل از منابع رسانه‌ای کابل، گفته می شود که در نشست ابوظبی امریکا به طالبان پیشنهاد نموده است تا به آتش بس شش ماهه موافقت کنند و هم به عنوان بخشی ازحکومت وحدت ملی در آینده سیاسی افغانستان شرکت کنند.
طالبان خبر دادند که گفتگوهای جاری در امارات سه روز ادامه خواهند داشت و دور بعدی این گفتگو نیز در ریاض برگزار می شود.
با این حال گزارش های دیروز پخش شد که سومین نشست زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در امارات متحد عربی آن‌هم با حضور نمایندگانی از عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحد عربی برگزار می‌شود. تنها سه کشوری که نظام طالبان را به رسمیت شناخته بودند.
پیش از این، زلمی خلیل‌زاد با وزیر خارجه‌ی امارات در ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کرده است. در این دیدار، شیخ عبدالله زید بن آل نهیان، از تلاش‌های امریکا برای صلح افغانستان اعلام پشتیبانی کرده است.
این گفتگوهای صلح افغانستان به واسطه پاکستان و به میزبانی امارات متحد عربی و حضور نمایندگان عربستان سعودی برگزار می شود.
نخست وزیر پاکستان هفته‌ی پیش اعلام کرد که در پاسخ به نامه‌ی رییس‌جمهور امریکا، این نشست میان طالبان و امریکا را برنامه‌‎ریزی کرده‌است، گرچند عمران خان محل برگزاری این نشست را پاکستان خوانده بود اما این نشست در ابوظبی برگزار می‌شود. 

پاکستان به خلیلزاد وعده سپرد که در صلح افغانستان همکاری می کند - اسپوتنیک افغانستان
پاکستان به خلیلزاد وعده سپرد که در صلح افغانستان همکاری می کند

گرچند طالبان گفته‌اند که در ابوظبی تنها با نمایندگان امریکا دیدار می‌کنند اما هم‌زمان، ریاست‌ اجرایی تایید می‌کند که هیات گفت‌وگوکننده‌ی حکومت هم به ابوظبی رفته‌است.
ریاست جمهوری گرچند از تلاش‌های خلیل‌زاد ستایش می‌کند اما تاکید دارد که گفت‌وگوهای رسمی با طالبان را تنها هیات ‌گفت‌وکننده‌ی تعیین‌شده از سوی حکومت افغانستان به پیش خواهد برد.
گرچند جزییات دیدار طالبان و هیات امریکایی تاکنون در اختیار رسانه ها قرار نگرفته اما طالبان دردیدارهای قبلی با آقای خلیلزاد، خارج شدن کامل نظامیان خارجی ازافغانستان، خارج شدن نام رهبران این گروه از فهرست هراس افگنان سازمان ملل، رهایی زندانیان و بازنگری در قانون اساسی را ازپیش شرط‌های‌شان برای گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان عنوانکرده‌اند.
از سوی هم مقام های حکومتی؛ برحفظ دست آوردهای هفده ساله درافغانستان به شمول حقوق زنان، تاکید کرده و بارها اطمینان داده‌اند که دست‌آوردهای چندین ساله در بدل صلح با طالبان معامله نمی‌شود.
مسئله راه اندازی گفتگو های مستقیم صلح میان نیروهای مخالف در افغانستان تا اکنون در مکان های مختلف از جمله مسکو مورد بحث قرار گرفته است
یادآوری می‌کنیم، نشست صلح افغانستان روز جمعه، ۹ نوامبر با حضور نمايندگان شورای عالی صلح افغانستان و طالبان در شهر مسکو برگزار شد.
حکومت افغانستان پیش ازاین اعلام کرده بودکه در این نشست حضور رسمی نخواهد داشت و شورای عالی صلح به عنوان نهاد مستقل دراین نشست شرکت کرد.
نشست مسکو درمورد افغانستان قرار بود به تاریخ ۴ سپتمبر برگزار شود، اما به‌دلیل عدم اشتراک حکومت افغانستان در آن، به درخواست حکومت افغانستان، به تعویق انداخته شد.
اخیرا نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان، زلمی خلیلزاد؛ سفر هایش را در رابطه با صلح افغانستان با درشماری از کشورهای منطقه از جمله روسیه، کشورهای آسیای مرکزی و پاکستان به پایان رساند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала