شورای صلح: گفتگوی مستقیم میان طالبان و حکومت تا چند ماه دیگر آغاز خواهد شد

© Photo / H.P.C / H.P.Cشورای صلح: گفتگوی مستقیم میان طالبان و حکومت تا چند ماه دیگر آغاز خواهد شد
شورای صلح: گفتگوی مستقیم میان طالبان و حکومت تا چند ماه دیگر آغاز خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان دیدار نکردن نمایندگان طالبان با هیات گفتگو کنندۀ حکومت را نشانه‌ی تمایل نداشتن طالبان به صلح خوانده بود. اما شورای عالی صلح اختلاف و نارضایتی‌ها در جریان گفتگوهای صلح را عادی می‌خواند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون یک، ریاست‌جمهوری دیدارنکردن نمایندگان طالبان با هیات گفت‌وگوکننده‌ی حکومت را نشانه‌ی تمایل‌نداشتن طالبان به صلح خوانده بود. اما شورای عالی صلح اختلاف و نارضایتی‌ها در جریان گفت‌وگوهای صلح را عادی می‌خواند اما تاکید می‌کند که تا چند ماه‌ دیگر، گفت‌وگوهای مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان آغاز خواهد شد.
ریاست جمهوری دیروز در اعلامیه‌یی از این که طالبان در ابوظبی از دیدار با هیات صلح افغانستان خودداری کردند، ابراز تاسف کرده و گفته که طالبان صلح نمی‌خواهند و همچنان به‌دنبال جنگ اند.
این نارضایتی‌ها ظاهرن از زمانی شکل گرفته که امریکا مدیریت این روند را بردوش گرفته است و به باور شماری، حکومت افغانستان در این گفت‌وگوها به حاشیه رفته است.

کابل: نتایج مذاکرات امارات تا اوایل 2019 اعلام خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
کابل: نتایج مذاکرات امارات تا اوایل 2019 اعلام خواهد شد

تفاوت دیدگاه‌ها در میان حکومت و نهادهایی که برای صلح کار می‌کنند، نگرانی‌های را برانگیخته است.
امروز در مجلس نمایندگان، رییس مجلس نمایندگان چند دسته گی در پیش برد گفتگوهای صلح را خطرآفرین ‌دانست و تاکید دارد که همه‌ی طرف‌ها، باید به گونه‌ی واحدی برای به نتیجه‌رساندن گفت‌وگوهای صلح تلاش کنند.
اما احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح نارضایتی‌ها و اختلاف در روند گفت‌وگوها را عادی می‌داند و تاکید دارد که تا چند ماه‌ دیگر، گفت‌وگوهای مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان آغاز خواهد شد.
با آن هم، شورای عالی صلح تاکید دارد که بدون حکومت افغانستان، هیچ جانب دیگری حق تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت روند صلح نخواهد داشت.
با این حال، با وجود تاکید سران حکومت به نقش‌ تسهیل‌کننده‌ی امریکا و دیگر کشورهای خارجی، آن‌چه روشن است، این است که حکومت افغانستان و شورای عالی صلح تاکنون طرف گفت‌وگو با طالبان نبوده‌اند.
از نشست صلح مسکو گرفته تا نشست ابوظبی، هیچ یک از نمایندگان صلح افغانستان نتوانستند با طالبان دیدار کنند.
با وجود این‌ها، در طرف دیگر بسیاری از مقام‌های امریکایی گفته‌اند که در ماه‌های آینده، افغانستان گواه تحولات گسترده‌یی در پیوند به صلح و جنگ خواهد بود.
طالبان، خارج‌شدن نیروهای خارجی از افغانستان را همواره به‌عنوان یکی از پیش‌شرط‌های‌شان برای آغاز گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان بیان کرده‌اند و پس از نشر گزارش‌ها درباره‌ی تصمیم ترامپ برای خارج‌کردن هفت هزار سرباز امریکایی از افغانستان، برخی ها به این باور رسیده اند که امکان آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان بیشتر شده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала