کابل و تهران به زودی چند سند همکاری مشترک امضا می کنند

© K. Bezhanکابل و تهران به زودی چند سند همکاری مشترک امضا می کنند
کابل و تهران به زودی چند سند همکاری مشترک امضا می کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه افغانستان می گوید، که کابل و تهران برای توافق درباره همکاری های مشترک پیشرفت هایی داشته اند.

ارسال دو یادداشت اعتراضی ایران به افغانستان به خاطر آب - اسپوتنیک افغانستان
ارسال دو یادداشت اعتراضی ایران به افغانستان به خاطر آب
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید، که گفت‌وگوها در باره امضا این سند در پنج کمیته انجام می‌شوند و دو کشور تا کنون در سه کمیته به توافق رسیده‌اند.

کمیته آب، امور مهاجران و فرهنگی، کمیته‌های استند که گفت‌وگو میان ایران و افغانستان در آن‌ها نهایی شده‌اند.

صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان گفت:- "در بحث کمیته‌های پنج‌گانه، ما در سه کمیته توافق کردیم؛ کمیته‌های آب، مهاجران و فرهنگی، و در دو کمیته دیگر یعنی کمیته‌های امنیتی و اقتصاد و ترانزیت تا هنوز اختلافات ما پا برجاست، تا هنوز به توافق نرسیده‌ایم و بحث‌ها باید ادامه یابند".

ایران و افغانستان بر سر آب اختلاف دارند و اما این اختلاف چگونه از میان برداشته شده است؟

صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان گفت:- "ما به خواست‌های که مورد نظر مان بود رسیدیم، و قرار است معاهده دریای هیرمند به گونه کامل از سوی دو طرف تطبیق شود".

جمعه خان محمدی، آگاه روابط بین الملل در همین حال می گوید: یک ضرورت در حال حاضر تهران و کابل را کنار هم قرار داده است و آن نزدیک شدن اسلام آباد بر محور طالب و امریکا است.

افغانستان و ایران چندین سال پیش گفت‌وگوها درباره امضای این سند را آغاز کردند، و پس از برگزاری بیش‌تر از ده نشست تاکنون درباره کمیته‌های امنیتی و اقتصادی و ترانزیتی به توافق نرسیده‌اند.

در این میان منابعی می‌گویند، که گفت‌وگوها درباره کمیته امنیتی به مرحله پایانی رسیده‌اند و ایران بر امضای این سند پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکید دارد.

این در حالیست، که رسانه های ایرانی از متعهد بودن افغانستان به رهاسازی حقابه این کشور خبر می دهند.

ایرنا می نویسد، معاون وزارت آب و انرژی افغانستان گفته است: افغانستان خود را متعهد به رهاسازی حقابه ایران براساس وضعیت سال آبی می‌داند.

خان‌محمد تکل معاون وزارت آب و انرژی افغانستان در نوزدهمین کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند در تهران افزوده است: وضعیت بارش‌ها در سال آبی گذشته طبیعی نبود.
یادآوری می کنیم، که کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند در چارچوب معاهده 1351 که مبنای همکاری دوجانبه درباره رودخانه هیرمند بین ایران و افغانستان است، از 15 تا 17 ماه جدی سال 97 با حضور هیات ایران و افغانستان و نمایندگان وزارت امور خارجه دو کشور در تهران برگزار شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала