واکنش‌های تند مقامات افغانستان به اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران

© AFP 2023 / Maxim Malinovsky واکنش‌های تند مقامات افغانستان به اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران
واکنش‌های تند مقامات افغانستان به اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان گفته است که مقام‌های وزارت خارجه ایران این روزها در نقش سخنگویان طالبان عمل می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامهٔ اطلاعات روز، جواد ظریف، وزیر امور خارجهٔ ایران در سفرش به هند در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌دی‌تی‌وی (NDTV) گفته است که آینده‌ی دولت افغانستان بدون نقش طالبان ناممکن است اما طالبان نباید نقش شان برجسته باشد. او گفته است اینکه به گروه طالبان در آینده در دولت نقش داده شود، باید مردم افغانستان در مورد آن تصمیم بگیرند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران - اسپوتنیک افغانستان
ظریف: ترسیم آینده سیاسی افغانستان بدون نقش طالبان نا ممکن است

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در واکنش به گفته‌های وزیر خارجهٔ ایران گفته است که مقام‌های وزارت خارجه ایران این روزها در نقش سخنگویان طالبان عمل می‌کنند، وی در فیسبوکش نوشته است که بهتر است ایران به جای شنيدن صدای طالبان، صدای مخالفان سياسی‌اش از جمله ميرحسين موسوی يا مهدی كروبی را بشنود.

همزمان با این، ادریس زمان، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان در واکنش به گفته‌های اخیر جواد ظریف، گفته است که پیشنهاد شامل ساختن گروه‌های مسلح در نظام کشور خلاف "تمام موازین دیپلوماسی و مداخله‌ی صریح در امور کشور پنداشته می‌شود".

معاون سیاسی وزارت داخله افغانستان در تویتی نوشته است که "وزارت خارجه افغانستان اذعان می‌دارد که هرگونه روابط خارج از چارچوب تعاملات دولتین با طالبان باعث تضعیف روابط دو کشورخواهد شد".

معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان همچنان گفته است که "هر گونه تجویزی مبنی بر تغییر در ساختار نظام جمهوری اسلامی افغانستان به‌شمول پیشنهاد شامل ساختن گروه‌های مسلح در نظام کشور خلاف تمام موازین دیپلوماسی و مداخله صریح در امور کشور پنداشته می‌شود".
این در حالیست که اخیراً مقامات ایرانی از سفر هیئت طالبان به تهران و مذاکره با معاون وزیر خارجه این کشور، خبر داده اند.

پیش از این، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران طی سفرش به کابل اعلام داشت که حکومت ایران جهت کمک به روند صلح افغانستان، با طالبان مذاکره و گفت‌و‌گو دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала