هشدار جدی ماموریت پشتیبانی قاطع به طالبان

© AFP 2023 / SHAH MARAI هشدار جدی ماموریت پشتیبانی قاطع به طالبان
هشدار جدی ماموریت پشتیبانی قاطع به طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پشتیبانی قاطع: اگر طالبان به جنگ ادامه دهند و به گفت وگوهای صلح حاضر نشوند، با آنان جنگ خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، در اوج تلاش‌های ایالات متحده برای کشانیدن طالبان به میز مذاکره، مأموریت پشتیبانی قاطع اما هشدار می‌دهد که اگر طالبان به صلح حاضر نشوند، جنگ در برابر آنان ادامه خواهد یافت.
سخن‌گوی مأموریت پشتیبانی قاطع، هرچند می‌گوید ادامۀ جنگ در افغانستان به سود هیچ‌طرف درگیر نیست، اما تأکید دارد که نیروهای افغان در حالت تهاجمی قرار گرفته‌اند.
دیوید بتلر می‌افزاید: «مهم‌ترین چیز در بارۀ واردکردن فشار نظامی بر طالبان این است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در حالت تهاجمی استند؛ این نیروها از پاسگاه‌های شان بیرون شده‌اند و جنگ را در برابرطالبان به پیش می‌برند.»
در همین حال، روزنامۀ نیورک تایمز به نقل از ارتش امریکا گزارش می‌دهد که تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی نیروهای خارجی بیش از پنج هزار و ۶۰۰ حملۀ هوایی را در برابر طالبان و دیگر گروهای مخالف مسلح دولت افغانستان، انجام داده اند.
سخن‌گوی مأموریت پشتیبانی قاطع نیز در بارۀ حمله‌های هوایی می‌گوید: «ما نیروهای افغان را با انجام حملات دقیق هوایی، پشتیبانی می‌کنیم. این ترکیب فشارهای زیادی را بر طالبان می‌گذارد».
همزمان با این، وزارت دفاع ملی افغانستان در واکنش به افزایش حمله‌های هوایی نیروهای افغان و خارجی در برابر طالبان، می‌گوید که این حمله‌ها در کاهش فعالیت‌های طالبان اثرگذار استند.
غفور احمد جاوید، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی گفت: «از اثر حمله‌های هوایی شماری زیادی از مخالفان مسلح دولت کشته شده‌اند — به ویژه یک شماری زیادی از فرمانده هان بلندپاییه آنان.»
نصرت رحیمی، معاون سخن‌گوی وزارت امور داخله نیز در این باره بیان داشت: «نیروهای امنیتی، در مساعی مشترک با نیروهای دفاعی و هوایی کشور در سال ۲۰۱۸ علیه دشمنان مردم افغانستان حملات بیشتری را راه اندازی کردند که نسبت به سال‌های گذشته در این سال سران بیشتر طالبان کشته شدند.»
با این همه، سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری از آن‌چه افزایش تلفات غیرنظامیان در حمله‌های هوایی می‌گویند، ابراز نگرانی می‌کنند.
شماری از نظامیان پیشین و اعضای مجلس نماینده‌گان، تأکید دارند که باید حمله‌های هوایی در هماهنگی کابل اجرا شوند تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری شود.
میرزا محمد یارمند، نظامی پیشین اظهار داشت: «زمانی که عملیات‌های هوایی اجرایی می‌شوند باید در هماهنگی با نیروهای افغانستان صورت بگیرد.»
عرفان الله عرفان، عضو مجلس نماینده‌گان هم تصریح کرد: «بمباردمان‌های خودسرانه و غیرپلان و گزارش‌های غیر دقیق که فکر می‌کنم این یک فاجعه است.»
در ماه‌های اخیر، ولایت‌های ننگرهار، لوگر، کندهار، هلمند و چندین بخش دیگر کشور گواه تلفات غیرنظامیان در حمله‌های هوایی نیروهای افغان و خارجی بوده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала