هند: افغان ها خود شان باید پروسه صلح را مدیریت کنند

عضو شوید
مقام‌های هندی از در یک نشست خبری مشترک با نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در مورد صلح افغانستان، زلمی خلیلزاد، همکاری‌های کشور شان در بارۀ صلح افغانستان اطمینان دادند.

به گزارش اسپوتنیک، راویش کمار سخنگوی وزارت امور خارجه هند دیروز روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی گفت، مقام‌های هندی از همکاری‌های کشور شان در بارۀ صلح افغانستان به زلمی خلیل‌زاد اطمینان دادند.
وی گفت:
زلمی خلیلزاد با سوشما سواراج وزیر امور خارجه و ویجی گوکهالی سکرتر امور خارجی هند در این مورد گفتگو کرد که امریکا چگونه برای تأمین صلح و آشتی در افغانستان تلاش می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت، موقف خود را کاملاً واضح ساختیم که پروسه صلح در افغانستان باید به مالکیت، رهبری و کنترول افغان‌ها باشد. موقف ما در بارۀ افغانستان معلوم بوده و ثابت است. هند از پروسه صلح و آشتی در افغانستان حمایت می‌کند." 

وی در ادامه گفت، در موقف هند هیچ گونه تغییر نیامده‌است و همیشه همکار پروسه صلح در این کشور می‌باشد.

زلمی خلیل‌زاد در زمانی با مقام‌های هندی در باره صلح افغانستان صحبت می‌کند که بر اساس گزارش‌ها جنرال بپین راوت لوی درستیز نیروهای مسلح هند روز پنج‌شنبه ابراز علاقمندی نمود که هند هم در مذاکرات صلح افغانستان شامل شود.
بر اساس اعلامیه وزارت امور خارجه امریکا زلمی خلیل‌زاد از هشتم تا بیست و یکم ماه جنوری از هند، چین، افغانستان و پاکستان دیدن می‌کند و هدف او این است تا مقامات را به گفتگوهای بین‌الافغانی تشویق کند.
آقای خلیل‌زاد در سفر قبلی اش هم از برخی کشور های منطقه و جهان دیدن کرد و این بار پس از هند عازم چین می‌شود.
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان روز پنج‌شنبه یکی از اشتراک کنندگان دیالوگ بین‌المللی بنام "ریسینا" در هند بود که در آن حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان نیز سخنرانی می‌کرد.
حامد کرزی تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد را ستود و گفت که افغان‌ها به پیروزی این مذاکرات خیلی امیدوار اند.
وی گفت:
"یک تلاش خیلی مؤثر این است که از سوی ایالات متحده در این اواخر آغاز شده و زلمی خلیل‌زاد را به حیث نماینده و سفیر گماشته است. من خرسندم که او در این نشست با ماست. ما برای پیروزی این پروسه خیلی امیدواریم."
حامد کرزی گفت: "ما چنین یک پروسه صلح را می‌خواهیم که پاکستان، امریکا، هند، ایران، چین و دیگر کشورهای مهم نقش داشته باشند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала