محقق: برکناری ام عقده‌گشایانه است، به کارم ادامه می‌دهم

© Sputnik / J.a.kمحقق: برکناری ام عقده‌گشایانه است، به کارم ادامه می‌دهم
محقق: برکناری ام عقده‌گشایانه است، به کارم ادامه می‌دهم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه گفته است که وی مامور مقررشده به امضای رئيس جمهور غنی نیست و رئیس جمهور حق برکناری وی را ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، امروز (پنجشنبه، ۴ دلو) ارگ ریاست جمهوری با نشر یک فرمان محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از برکناری محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه خبر داد.

محمد محقق از وظیفه‌ اش برکنار شد - اسپوتنیک افغانستان
محمد محقق از وظیفه‌ اش برکنار شد

پس از اعلام این فرمان، ریاست اجراییه کشور با نشر یک اعلامیه، این اقدام رئیس جمهور غنی تصمیم یکجانبه خوانده آنرا در تضاد با روحيه موافقتنامه سیاسی تشکیل حکومت‌ وحدت ملی نامید.از سوی هم حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز در خبرنامه‌یی، تصمیم رئیس جمهور غنی را "تصمیم عقده گشایانه" خوانده افزوده است که این گام مقام نخست کشور "نه مبنای حقوقی دارد و نه هم اساس قانونی… محقق مامور تعیین شده با فرمان رئیس جمهوری نه، بل یکی از طرف‌های عمده تشکیل دهنده حکومت وحدت ملی بوده و از آرای بخشی عمده‌ای از مردم نمایندگی می‌کند".

حزب وحدت اسلامی که رهبری آن را آقای محقق به عهده دارد، افزوده است: "رئیس جمهور حق برکناری هیچ یک از عضوهای تیم انتخاباتی حکومت وحدت ملی را ندارد و تصریح می‌گردد که احکام موافقتنامه در مورد تیم رئیس حکومت وحدت ملی و تیم ریاست اجراییه یک سان قابل تطبیق است".

این برکناری در حالی منظور شده است که هفته روان مهلت ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری به پایان رسید و آقای محقق به حیث معاون دوم نامزد احتمالی ریاست جمهوری با تیم انتخاباتی محمد حنیف اتمر پیوست و رهبران حکومت وحدت ملی هر یک در رهبری تیم‌های جداگانه انتخاباتی، نام نویسی کردند.

بربنیاد قانون اساسی، برای اشتراک در تیم‌های انتخاباتی، مقام‌های دولتی باید از مقام شان کنار بروند اما این امر در مورد رئیس جمهوری و معاونانش مستثنا است ولی در مورد ریاست اجراییه که به شکل توافقی بوجود آمده است، چیزی گفته نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала