مذاکرات قطر؛ توافق طالبان و امریکا روی دو مورد دربارهٔ افغانستان

© Sputnikمذاکرات قطر؛ توافق طالبان و امریکا روی دو مورد دربارهٔ افغانستان
مذاکرات قطر؛ توافق طالبان و امریکا روی دو مورد دربارهٔ افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در چهارمین روز گفتوگوها میان نماینده‌گان ایالات متحده و گروه طالبان در قطر، منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که دو طرف روی موضوعات چون خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تبدیل نشدن افغانستان به پناهگاه امن هراس‌افگنان به توافق رسیده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، چهارمین دور نشست طالبان و ایالات متحده، روز دوشبنه (۱ دلو) در دوحه پایتخت قطر آغاز شد و امروز (پنج‌شنبه، ۴ دلو) نیز ادامه داشت.

منابع نشریهٔ امریکایی والستریت ژورنال می‌گویند که بربنیاد توافق به میان آمده در دوحه، واشنگتن جدول زمان‌بندی خروج نیروهایش را از افغانستان اعلام خواهد کرد و طالبان ضمانت خواهند داد که کابل تهدیدی برای کشورهای دیگر نخواهد بود.

زلمی خلیل‌زاد دیدار با طالبان در قطر را تأیید کرد - اسپوتنیک افغانستان
زلمی خلیل‌زاد دیدار با طالبان در قطر را تأیید کرد

در همین حال، والستریت ژورنال گزارش می‌دهد که موضوع خروج کامل یا بخشی از سربازان امریکایی از افغانستان زیر بحث است و طالبان توافق کرده‌اند تا شبکۀ القاعده و داعش را از افغانستان به دور نگهدارند.

پس از آن‌که در ماه سنبله زلمی خلیل‌زاد به عنوان نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان گماشته شد، تاکنون نماینده‌گان طالبان چهار بار با نماینده‌گان ایالات متحده دیدار کرده‌اند — دیدارهایی‌که اخیرأ طالبان از تحریم آن هشدار داده‌ بودند.

گروه طالبان هشدار داده بود که ایالات متحده از گفت‌وگو در بارۀ خروج نیروهایش از افغانستان خودداری می‌کند و اگر روند به همینطور ادامه یابد، آنان گفت‌وگوها را تحریم خواهند کرد.

ملابرادر برای شرکت در روند صلح به قطر رفته است - اسپوتنیک افغانستان
ملابرادر برای شرکت در روند صلح به قطر رفته است

منابع آگاه از نشست قطر، می‌گویند که در رأی‌زنی‌های چهار روزۀ دوحه، نماینده‌گان طالبان و ایالات متحده در بارۀ اعلام آتش‌بس، رهایی زندانیان طالبان، بیرون کشیدن اعضای این گروه از فهرست‌های سیاه نیز گفت وگو کرده‌اند. اما توافق شده است که این موضوعات و موضوعات دیگر به شمول حکومت آیندۀ افغانستان در گفت وگوهای رو در رو با حکومت بحث و نهایی شوند.

به گفتۀ منابع نزدیک به طالبان، گروۀ طالبان اعلام جدول زمان‌بندی خروج نیروهای امریکایی را پیش شرط برای گفت وگوهای رو در رو با کابل گذاشته‌اند. با این همه، به گفتۀ منابع، طالبان و امریکا اعلامیۀ مشترکی پخش خواهند کرد و در آن نتایج نشست دوحه را همگانی خواهند ساخت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала