آلمان در بخش انرژی در افغانستان سرمایه گذاری می‌کند

© AP Photo / Matthias Schraderآلمان در بخش انرژی در افغانستان سرمایه گذاری می‌کند
آلمان در بخش انرژی در افغانستان سرمایه گذاری می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت مالیه افغانستان از سرمایه گذاری شرکت آلمانی «زمنس» در بخش انرژی در کشور خبر می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که، توافق‌نامۀ این سرمایه‌گذاری، در حاشیۀ نشست مجمع جهانی اقتصاد که هفتۀ پیش از سویس برگزار شد، میان محمدهمایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه و مسؤولان شرکت «زمنس» به امضا رسید.
شمروزخان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید که همکاری‌ها در بخش بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های تولید انرژی و عملی ساختن طرح «افغانستان مرکز انتقال انرژی از آسیای میانه به جنوب آسیا» از برنامه‌هایی استند که با همکاری این شرکت جهانی عملی خواهند شد.
سخنگوی وزارت مالیه در این باره گفت: «با استفاده از این توافق‌نامه ما می‌توانیم منابع گازی افغانستان را بررسی کنیم و هم‌چنان سیستم‌های انتقال و توزیع عصری را به میان بیاوریم. و در کل، هدف ما از این موافقت این است تا بتوانیم که افغانستان را به مرکز انتقال انرژی تبدیل کنیم».
در همین حال، شماری از کارشناس امور اقتصاد می‌گویند که نیاز است حکومت افغانستان به هدف جلب سرمایه گذاری‌های خارجی، زمینه‌های بهتری را فراهم سازد.
عبدالقادر جیلانی، کارشناس امور اقتصادی بیان داشت: «سه نقطه برای جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها مهم است؛ مهیا ساختن شرایط در افغانستان است، ایجاد سیستم شفاف مالیه‌دهی، سهولت آوردن در دادن جواز و مبارزه جدی با فساد اداری است».
شرکت آلمانی «زمنس» تجربۀ کافی در ایجاد زیرساخت‌های انرژی در کشور دارد. پروژۀ نیروگاه برق آبی چک وردک که بخشی از برق کابل را درسال‌های پیش از جنگ تأمین می‌کرد، پروژۀ برق پلخمری، پروژه برق آبی سروبی، ایجاد کارخانۀ تولید تجهیزات برقی کشور از پروژه‌های مهمی اند که با کمک شرکت زمنس در افغانستان عملی شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала