خروج احتمالی نیروهای امریکایی از افغانستان

© Fotolia / Kingslygخروج احتمالی نیروهای امریکایی از افغانستان
خروج احتمالی نیروهای امریکایی از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بر بنیاد توافقات کلی در نشست قطر، روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  خبرگزاری جمهور، برخی منابع نزدیک به طالبان گفته اند  که بر بنیاد توافقات کلی در نشست قطر، روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به زودی آغاز می‌شود.
سید اکبر آغا یکی از مقام‌های پیشین طالبان اعلام کرد که در نشست قطر فیصله شده تا قبل از آغاز مذاکرات بعدی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان آغاز گردد.
این مقام پیشین طالبان گفت: "در نشست قطر فیصله شده که مذاکرات بعدی میان زلمی خلیل‌زاد و نمایندگان طالبان در آخر ماه فبروری برگزار شود و بنابراین دولت امریکا برای دادن اطمینان به طالبان خروج نیروهایش را از افغانستان در اول این ماه یا چند روز قبل از برگزاری مذاکرات بعدی، آغاز کند".
پیش از این گزارش‌ رویترز از نقل یک مقام قطری گزارش داده که مذاکرات بعدی میان نمایندگان امریکا و طالبان در 25 فبروری ماه آینده میلادی شروع می‌شود.
به گفته او، آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان برای آغاز مذاکرات بعدی نمایندگان امریکا با طالبان مهم است و در غیر این صورت احتمالاً مذاکرات بعدی با چالش مواجه خواهد شد.
او تاکید کرد که مساله چگونگی آتش بس و توافقات دیگر در روند صلح در نشست‌های بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
با این وجود، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در دیدار با رییس جمهور غنی گفته است که طالبان خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان شده‌اند، اما تا هنوز جانب امریکا با آنان در این خصوص به هیچگونه توافقی نرسیده است.
آقای خلیلزاد گفته: "اگر در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان هر گونه تصمیمی گرفته شود، در زمان معینۀ آن در هماهنگی با دولت افغانستان تحت بحث تفصیلی قرار می‌گیرد".
او تاکید کرده که هدف از مذاکراتش با طالبان، کشاندن این گروه به مذاکرات بین الافغانی است و تازمانی‌که روی مذاکرات بین الافغانی و آتش بس همه جانبه توافق نشود، دیگر هیچ توافقی در کار نیست.
نشست قطر به روز شنبه هفته جاری به پایان یافت و دو طرف بر ادامه این مذاکرات تاکید کرده اند.
با این وجود، آغاجان معتصم وزیر مالیه سابق طالبان نیز گفته است که گفتگو میان طالبان و نمایندگان امریکا به نقطه حساسی رسیده و در نشست گذشته قطر هم برخی توافقاتی بدست آمده است.
آقای متعصم نقش ملا عبدالغنی برادر را در این نشست با اهمیت خوانده و گفته که مسؤولیت‌های بخش سیاسی طالبان از سوی ملا هبت‌الله آخندزاده به او واگذار شده‌ است.
به گفته او، در نشست گذشته قطر برای برخی توافقات مسوده نیز نوشته شده و فیصله شده تا این توافقات در نشست بعدی امضا شده و پس از آن با مردم افغانستان نیز شریک خواهد شد.
چهارمین دور مذاکرات صلح قطر پس از شش روز گفتگوهای فشرده به روز شنبه (6 دلو) به پایان رسید و زلمی خلیل زاد شب گذشته جزئیات این توافقات را با رییس جمهور غنی شریک کرد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала