سفرنماینده ویژه روسیه برای افغانستان در ادامه گفتگو های صلح به پاکستان

© Sputnik / Vladimir Pesnya /  مراجعه به بانک تصاویر سفرنماینده ویژه روسیه برای افغانستان در ادامه گفتگو های صلح به پاکستان
سفرنماینده ویژه روسیه برای افغانستان در ادامه گفتگو های صلح به پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه با هدف مذاکره با سران اسلام آباد در خصوص روند صلح افغانستان وارد پاکستان شد.

 به گزارش اسپوتنیک، رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که ضمیر کابلوف نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان، برای یک سفر دو روزه، امروز وارد اسلام آباد شد.
شبکه جیو نیوز پاکستان نیز نوشته که کابلوف در این سفر ضمن دیدار با مقام‌های دولتی و نظامی پاکستان در مورد مذاکرات صلح افغانستان با آن‌ها گفت‌وگو خواهد کرد. رایزنی در مورد مسایل دوجانبه و همچنین توافق آمریکا با طالبان نیز از دیگر موضاعاتی است که در این دیدارها مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

تلاش‌های منطقه‌ای برای صلح افغانستان همزمان با سفرهای زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، به کشورهای منطقه بیشتر شده است. مقام‌های افغانستان همواره به نقش کشورهای منطقه در به مذاکره کشاندن طالبان تاکید کرده اند و از سویی هم برخی کشورها مانند پاکستان به حمایت از گروه‌های تروریستی، متهم شده‌اند.
طی سال‌های اخیر کشورهای مختلف از جمله هند، روسیه و چین نیز به افرادی که تلاش می‌کنند صلح در افغانستان به نتیجه برسد اضافه شده‌اند.
پاکستان نقش اصلی تسهیل کننده مذاکرات میان طالبان و امریکا را انجام می‌دهد و تا کنون موفق شده جلساتی میان طرفین مناقشه برگزار کند.
اخیرا مقامات اسلام آباد مدعی شدند مذاکرات میان طرفین مناقشه به نتایج مطلوبی رسیده و این حاصل اقدامات خوب اسلام آباد بوده است.
پیشترنماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان از احتمال سفر زلمی خلیزاد در ماه فبروری سال جاری به مسکو خبر داد.
ضمیر کابلوف ضمن اعلام این خبر به رسانه ها گفت، در صورتی که وی "زلمی خلیلزاد" تصمیم داشته باشد، می تواند از مسکو دیدن نماید. وی گفت ما در هر صورت آماده دیدار با او هستیم. او خاطر نشان ساخت که مسکو تمام آمادگی های لازم برای این دیدار را دارد.
علاوه براین، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ماریا زاخارووا از مذاکرات میان طالبان و ایالات متحده استقبال کرد اما از آن چیزی که او "تلاش های یکجانبه امریکا برای آغاز روند صلح در افغانستان" نامید، ابراز تردید نمود.
لازم به ذکر است که،زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای گفتگوهای صلح افغانستان بار نخست در تاریخ (7 دسمبر) با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان و ایگور مورگولف، معین وزارت امور خارجه روسیه دیدار کرد.
آقای خلیلزاد پس دیدار با مقامات وزارت امور خارجه روسیه به آژانس خبری اسپوتنیک گفت: «امروز، روزی خوبی بود.»
یادآوری می کنیم که، گفت‌وگوهای صلح چند جانبه افغانستان در تاریخ 9 نوامبر در مسکو با مشارکت نمایندگانی از گروه طالبان و شورای عالی صلح افغانستان برگزار شد.
این نخستین بار بود که هیئتی از گروه طالبان به صورت رسمی در نشستی در مسکو شرکت کرد.
دولت افغانستان دراین نشست حضور رسمی نداشت و شورای عالی صلح به عنوان نهاد مستقل دراین نشست شرکت کرد.
گفتنی است که شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان و ضمیر کابلوف نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان موضوع حل و فصل اوضاع در این کشور را نیز مورد بحث قرار دادند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала