کنایه خلیل زاد به اشرف غنی درباره توافق صلح با طالبان

© Photo / AMB Zalmai Khalilzadکنایه خلیل زاد به اشرف غنی درباره توافق صلح با طالبان
کنایه خلیل زاد به اشرف غنی درباره توافق صلح با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه امریکا اعلام کرد که برخی‌ها با ابراز شک و تردید درباره توافق احتمالی صلح با طالبان مرتکب پیش داوری می‌شوند.

به گزارش اسپوتنیک، در پی مذاکرات اخیر زلمی‌خلیلزاد، با طالبان در قطر مقامات افغانستان در روزهای اخیر از توافق پنهانی امریکا با طالبان ابراز نگرانی کردند.
اشرف غنی اخیرا پس از دیدار با خلیلزاد اعلام کرد، از تجربه دکتر نجیب، رئیس جمهور اسبق این کشور آگاهی دارد و می‌داند که چگونه فریب خورد، سازمان ملل به نجیب تضمین تامین صلح داد اما به فاجعه انجامید.
وی همچنین با انتقاد از مذاکرات اخیر امریکا با طالبان در قطر گفته بود که صلح موقت را قبول نمی‌کند و صلح پشت درهای بسته توسط یک اقلیت نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.
زلمی خلیلزاد در واکنش به اظهارات رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که افراد شکاک با عجله درباره مذاکرات صلح مرتکب پیشداوری شدند گویا که با طالبان به توافق کامل رسیدیم در حالی که چنین نیست.
وی افزود: ما تنها درباره مبارزه با تروریسم و خروج نیروهای امریکایی در مذاکره با طالبان پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما موضوعات حیاتی مانند مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس هنوز باقی مانده‌ است.
این در حالی است از نظر امریکا مذاکرات بین الافغانی صلح لزوما به معنای مذاکره طالبان با دولت افغانستان نیست بلکه می تواند آغاز مذاکرات بین طالبان و نیروهای سیاسی این کشور باشد. بنابراین دولت افغانستان نیز تنها می تواند به عنوان یکی از طرف ها در حد یک گروه سیاسی در مذاکرات بین الافغانی حضور داشته باشد موضوعی که اشرف غنی مخالف آن است.
اشرف غنی به لزوم مذاکره مستقیم طالبان با دولت افغانستان تاکید می‌کند زیرا از نظر او حرف نهایی در روند مذاکرات صلح را نیروهای سیاسی و امریکا نمی‌زند بلکه دولت افغانستان تصمیم گیرنده نهایی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала