وزارت صحت: تا 20 سال دیگر مدیریت نفوس در افغانستان دشوار می‌شود

© Photo / O.K / O.Kوزارت صحت: تا 20 سال دیگر مدیریت نفوس در افغانستان دشوار می‌شود
وزارت صحت: تا 20 سال دیگر مدیریت نفوس در افغانستان دشوار می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صحت عامه افغانستان میزان رشد جمعیت کشور را بلندترین رقم در جهان خوانده و می‌گوید که رسیدگی به این جمعیت با توجه به وضعیت اقتصادی چالش برانگیز است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون یک، وزارت امور زنان نیز راه اندازی برنامه‌های آگاهی دهی را برای مدیریت جمعیت و نظم خانواده موثر می‌داند و خواهان توجه بیشتر کشورهای کمک کننده افغانستان در این بخش است.
بر اساس آمار هر مادر در افغانستان به‌گونه میانگین در دوران بارداری تا شش کودک به دنیا می‌آورد.
فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه، نرخ رشد جمعیت در کشور را 2.03 درصد در سال می‌خوانند و می‌گویند اگر به همین منوال پیش برود، مدیریت نفوس کشور دشوار خواهد بود.
بر اساس پیش‌بینی این وزارت، با این روند رشد نفوس، جمعیت کشور تا سال 2040 به 60 میلیون تن می‌رسد.

تعداد بیماران مبتلا به سرطان در افغانستان اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان
تعداد بیماران مبتلا به سرطان در افغانستان اعلام شد

آگاهان به این باورند که رشد نگران‌کننده‌ی جمعیت، به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند و فقر بیشتر به باور می‌آورد و فقر هم، بدبختی‌های فراوانی را به دنبال دارد.‌
صندوق جمعیت سازمان ملل برای کاهش این رقم و همچنین پیش‌گیری از مرگ و میر کودکان و مادران، استفاده از داروهای ضد بارداری را توصیه می‌کند.
بانت ایندیانا بانجی نماینده‌ی صندوق جمعیت سازمان ملل گفت: «پیش‌گیری از رشد بی‌رویه‌ی نفوس سبب تقویت اقتصاد خانواده‌ها می‌شود و از فقر هم پیش‌گیری می‌کند. از سویی، رقم مرگ و میر کودکان و مادران را نیز کاهش می‌دهد».
دلبر نظری وزیر امور زنان هم بر راه اندازی برنامه‌های آگاهی دهی گسترده برای ترویج برنامه‌ی تنظیم خانواده تاکید دارد و آن را برای کاهش میزان مرگ و میر مادران حیاتی می‌داند.
رشد جمعیت در افغانستان با توجه به وضعیت اقتصادی و منابع طبیعی یکی از چالش‌هایی است که به توجه خانواده‌ها نیاز دارد؛ از چندی بدین‌سو، حکومت افغانستان برنامه‌های آگاهی‌دهی متعددی برای تنظیم خانواده راه‌اندازی کرده‌است اما آن طور که به نظر می‌رسد، این برنامه‌ها نتوانسته از میران رشد بی‌رویه‌ی نفوس و مرگ‌ و میر مادران و کودکان بکاهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала