تأخیر در اعلام فهرست نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری

© Photo / IEC / IECتأخیر در اعلام فهرست نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری
تأخیر در اعلام فهرست نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فهرست نخستین نامزدان ریاست‌جمهوری قرار بود امروز اعلام گردد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، قرار بود کمیسیون مستقل انتخابات فهرست نخستین نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری را امروز اعلام کند، اما کمیسیون مستقل انتخابات این فهرست را نیز در زمان تعین شده اعلام نکرد.
کمیسیون مستقل انتخابات می‌‌گوید به علت ادامه بررسی سندهای نامزدان، اعلام این فهرست به تأخیر افتاده است.
در همین حال وزارت امور خارجه می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات سندهای لازم را در باره نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در اختیار این وزارت قرار نداده است، تا بربنیاد آن در باره شهروندی این نامزدان از کشورهای جهان پرسیده شود.
صبغت احمدی، سخنگوی وزارت خارجه، گفت: «ما امید وار استیم با پذیرفتن ضعف‌ها، ناتوانی، کندکاری و تنبلی شان کمیسیون مستقل انتخابات هر چه زودتر اقدام به گرفتن صلاحیت نامه کتبی از نامزان و هم چنین معاونین شان در این راستا بکنن».
بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید که بررسی‌های این نهاد نشان می‌دهند که اوضاع سیاسی کنونی بر فعالیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات اثر گذاشته است.
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات توانایی حذف نامزدانی را که شهروندی کشورهای دیگر را داشته باشد ندارد.
یوسف رشید، رییس اجرایی نهاد فیفا، گفت: «اگر کمیسیون در فکر این است که بعد از اعلام نتایج ابتدایی می‌تواند تغییرات بیاورد، اشتباه می‌کند چون کمیسیون این توانایی را ندارد».
بر بنیاد قانون انتخابات، نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری باید شهروندی کشورهای دیگر را نداشته باشد و نیز مرتکب جرایم نشده باشد.
مجموعاً 18 تن به شمول رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله رییس اجراییه برای انتخابات ریاست جمهوی ثبت نام کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала