اعلامیۀ ارگ در مورد نشست مسکو

© Sputnik / T.AZIMاعلامیۀ ارگ در مورد نشست مسکو
اعلامیۀ ارگ در مورد  نشست مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به روزهای سه‌شنبه و چهارشنبۀ هفتۀ جاری نشست مسکو با اشتراک شماری از سیاسیون و ده نمایندۀ گروه طالبان در مسکو برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان در واکنش به نشست مسکو و صادر شدن اعلامیه از سوی شرکت کننده‌گان آن، می‌گوید که گفت‌وگوها و اعلامیۀ این نشست نتیجۀ اجرایی ندارد.
دفتر رسانه‌های ریاست‌جمهوری، پس از چاشت روز پنج‌شنبه (۱۸ دلو) در خبرنامه‌یی که به رسانه‌ها فرستاده توضح داده است که نشست مسکو یک بحث سیاسی و علمی در بارۀ صلح بوده است نه گفت‌وگوهای صلح.
در همین حال، هارون چخانسوری، سخن‌گوی رییس‌جمهور نیز به طلوع‌نیوز گفت: «جلسۀ برخی از سیاسون افغان با طالبان که به دعوت فدراتیف روسیه در شهر مسکو برگزار گردید، یک بحث سیاسی و علمی در رابطه به صلح بود و اعلامیۀ که در پایان این جلسه به نشر رسید، خلاصۀ بحث‌های دو روزۀ جلسه متذکره می‌باشد و نتیجۀ اجراییوی درمورد صلح ندارد».
نشست مسکو، به روزهای سه‌شنبه و چهارشنبۀ هفتۀ جاری با اشتراک شماری از سیاسیون و ده نمایندۀ گروه طالبان در مسکو برگزار شد. شرکت کننده‌گان در پایان این نشست یک اعلامیۀ نُه ماده‌یی را صادر کردند. بربنیاد این اعلامیه، شرکت کننده‌گان نشست مسکو قرار است در آینده یک نشست دیگری را در قطر برگزار کنند و نیز روی خروج نیروهای خارجی از افغانستان توافق نظر داشته اند.
برخی از سیاست‌گران در افغانستان اما می‌گویند که نشست مسکو انگیزۀ ناتوان‌سازی حکومت داشت. با این هم، این سیاست‌گران می‌افزایند که این نشست دیدگاه‌های طالبان و احزاب و جریان‌های سیاسی را در افغانستان در بارۀ برنامه‌های آیندۀ صلح در کشور منسجم‌تر ساخته است.
سید اسحاق گیلانی، رییس نهضت همبستگی ملی افغانستان در این باره گفت: «قوت اجرایی این مجلس بسیار زیاد نیست، اما یک خوبی فوق‌العاده‌یی که دارد آن این است که مخالفین بسیار سرسخت با هم نشستند و حرف‌های شان را شریک ساختند.»
در اعلامیۀ نشست مسکو، هردوطرف دربارۀ زنان نیز روی مواردی به توافق رسیده‌اند که از این میان حق آموزش و حقوق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان در مطابقت به ارزش‌های اسلامی محفوظ خواهد بود.
اما شماری از نماینده‌گان زن در مجلس نماینده‌گان می‌گویند تا زمانی‌که تضمین داده نشود، این گفته‌ها را باور نمی‌کنند.
ریحانه آزاد، عضو مجلس نماینده‌گان در این باره اظهار داشت: «تا زمانی‌‎که تضمین وجود نداشته باشد، به هیچ عنوان به این گپ‌ها را ما باور کرده نمی‌توانیم و این را پیشرفت فکر کرده نمی‌توانیم؛ چرا که دیروز آنان یک مکتب را در فراه به آتش کشیدند».
سیاسیون و طالبان در نشست مسکو، روی اصلاح و تقویت نهادهای دفاعی کشور نیز به توافق رسیده‌اند، اما پیش از این، عباس ستانکزی، مسؤول هیئت گفت وگوکنندۀ طالبان در مسکو و رییس پیشین دفتر طالبان در قطر، خواهان منحل شدن ارتش شده بود.
اما، اکنون آقای ستانکزی می‌گوید که از گفته‌هایش تعبیر نادرست شده است: «به هر ملک، اردو، پولیس و استخبارات از قوت‌های اصلی می‌‎باشند که از سرحدات آن ملک دفاع می‌کنند و از نوامیس ملی آن ملک دفاع می‌کنند و برای اردوی افغانستان اصلاحات نیاز است».
اما، نشست مسکو موجی از انتقادها و موافقت‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی هم به دنبال داشته است.
از این میان، امرالله صالح، معاون نخست دستۀ انتخاباتی محمداشرف غنی در تویترش نگاشته است: «هرکسی که این روایت را می‌پذیرد که افغانستان دولت ندارد و باید دولتش را دیگران در بیرون طرح ریزی نمایند در ادبیات استخباراتی به آن‌ها احمق کارآمد خطاب می‌گردد.»
اما، ارشاد احمدی، از شرکت کننده‌گان نشست مسکو در پاسخ آقای صالح نگاشته است: "آنانی‌که در دهلیزهای هوتل‌های دبی ازبهر گرفتن سلفی با طالبان سرگردان بودند، نمی‌توانند کسانی را توهین کنند که از وقار و دست آوردهای کشور در مسکو دفاع می‌کنند».
در همین حال، شورای عالی صلح در اعلامیه‌یی، می‌گوید که از هرگونه اقدام صلح جویانه پشتیبانی می‌کند و اعلامیۀ نشست غیررسمی مسکو را به دقت بررسی می‌کند و آن نکته‌هایی را که با منافع ملی کشور همسویی دارند در دستور کارش قرار خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала