آمادگی رئیس جمهورغنی برای توافق با طالبان در خصوص زندانیان این گروه

© Photo / ARG / ARGآمادگی رئیس جمهورغنی برای توافق طالبان در خصوص زندانیان این گروه
آمادگی رئیس جمهورغنی برای توافق طالبان در خصوص زندانیان این گروه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جمهور غنی در اظهاراتی از آمادگی خود برای توافق با طالبان در خصوص زندانیان این گروه سخن گفت.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری در کابل ، محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور می‌گوید که موضوع زندانیان گروه طالبان یک مسئله "انسانی" است و او حاضر است دراین خصوص با طالبان به طور مستقیم گفتگو کند.
این اظهارات رارئیس جمهور عصر دیروز دو شنبه در سخنرانی خود در کنفرانس صلح در ارگ ابراز داشت و افزود، با آن که امر بررسی دوسیه‌های زندانیان را صادر کرده است اما، کسانی را که دست به حملات انتحاری دوباره بزنند؛ از بند آزاد نخواهد کرد.
رئیس جمهور همچنین گفت، به درخواست شرکت کنندۀ های نشست «پروسۀ ملی مشورتی صلح»، او یک جرگۀ بزرگ مشورتی — همانند لوی جرگۀ اضطراری — را در بارۀ صلح برگزار خواهد کرد. 

شیر محمد عباس استانکزی، نماینده طالبان در نشست بین‌الافغانی مسکو - اسپوتنیک افغانستان
پاسخ طالبان به پیشنهاد اخیر رئیس جمهور غنی در مورد ایجاد دفتر رسمی در افغانستان

پیش ازاین لویه جرگه اضطراری، درسال 1381 برگزار شد که در آن 1551 نفر شرکت کرده بودند که در نتیجۀ آن حامدکرزی به عنوان رییس دولت انتقالی افغانستان معرفی شد.
رییس‌جمهور گفت که در این جرگه، مردم باید روی قیمت صلح گفت‌وگو کنند: "ما به مشوره می‌رویم، در مشوره هیچ‌ نوع ضرر نیست. باید در این‌جا ارزش‌هایی‌که قابل معامله نیستند تعیین شوند هم، اندازۀ انعطاف و هم قیمت صلح".
در همین حال، حامدکرزی، رییس‌جمهور پیشین از این تصمیم رییس‌جمهور غنی استقبال می‌کند و می‌گوید که برگزاری جرگه یگانۀ راه حل به معضل کنونی جنگ در کشور است.
آقای غنی در حالی از برگزاری جرگۀ مشورتی در بارۀ صلح سخن می‌زند که تاکنون طالبان حاضر نشده‌اند با حکومت روبه‌رو گفت‌وگو کنند؛ در حالی‌که چهاربار با امریکا و یک بار با سیاسیون دیدار و در بارۀ صلح گفت‌وگو کرده‌اند.
در نشست دوروزه که با سیاسیون در در شانزدهم و هفدهم ماه دلو در مسکو برگزار شد، در آن، طالبان و سیاسیون یک قطع‌نامۀ نُه ماده‌‎یی را امضا کردند و در آن، بر ادامۀ گفت‌وگوها، ایجاد حکومت قوی و حفظ دستاوردهای گذشته تأکید کردند.
در نشست مسکو، شماری از چهره‌های سیاسی موضوع ایجاد حکومت موقت را نیز مطرح کردند، اما در قطع‌نامۀ این نشست چیزی در این باره ذکر نشده‌است.
با این همه، رییس‌جمهور غنی می‌گوید که بحث دربارۀ ایجاد حکومت موقت بی مفهوم است و باید انتخابات برگزار شود.
رییس جمهور غنی بار دیگر بر مالکیت حکومت افغانستان بر پروسه صلح تاکید کرد و افزود:‌ نکته اساسی این است که اگر صلح با عزت می‌خواهیم بین ملت و دولت نباید شکاف وجود داشته باشد. کسانی که می‌خواهند موضوع را طرف دیگر ببرند، بگویند توافق صلح آخر به کی می‌اید؟ به من می‌آید. صلح در مسکو نمی‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала