زاخیلوال: اگر حکومت مؤقت به نفع صلح تمام شود از آن پشتیبانی می‌کنم

© Photo / OZ / OZزاخیلوال: اگر حکومت مؤقت به نفع صلح تمام شود از آن پشتیبانی می‌کنم
زاخیلوال: اگر حکومت مؤقت به نفع صلح تمام شود از آن پشتیبانی می‌کنم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر پشین افغانستان دراسلام آباد و یکی از شرکت کننده‌گان نشست مسکو می‌گوید که انتظار می‌رود که رئیس جمهورغنی، با برگزاری لویه جرگه مشورتی، در تلاش زیر سایه بردن نشست مسکو باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، حضرت عمر زاخیلوال، سفیر پشین افغانستان دراسلام آباد و یکی از شرکت کننده‌گان نشست مسکو می‌گوید که انتظار می‌رود که رئیس‌جمهورغنی، با برگزاری لویه جرگه مشورتی، در تلاش زیر سایه بردن نشست مسکو باشد.
آقای زاخیلوال، گفت: «اگر لویه جرگه درتقابل با نشست مسکو باشد، ما تقسیم می‌شویم، امیدوار هستیم که کار به آنجا نرود بخاطری‌که از اضرار آن همه آگاه هستند».
پس از آنکه رئیس جمهورغنی، فراخوان لویه جرگه مشورتی صلح را داد، این فراخوان وی با انتقادها روبرو گردید.
در همین حال، برگزار کننده‌گان نشست مسکو هرگونه گفت‌وگو درباره حکومت موقت با طالبان درمسکو را رد کرده اند. اما، آقای زاخیلوال می‌گوید اگر حکومت موقت منتج به صلح شود از آن پشتیبانی می‌کنند.
آقای زاخیلوال اظهار می‌دارد: «درنتیجه صلح ویا برای صلح اگر اداره موقت به میان بیاید، چرا نه! صلح بالاتر ازهمه چیز است. حکومت موقت به معنای ازبین بردن نظام نیست».
اما ریاست جمهوری، تمامی شرکت کننده‌گان نشست مسکو را به نداشتن طرح در پیوند به صلح متهم می‌سازد و از منتقدین برنامه‌های حکومت می‌خواهد که به‌جای انتقاد، برنامه‌های شان‌را مبنی بر صلح در کشور با دولت شریک سازند.
شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در این مورد بیان می‌دارد: «شخصیت‌های‌که درهرجایی ازبرنامه‌های حکومت انتقاد می‌کنند، باید حد اقل یک صفحه یک پلان برای صلح داشته باشند که مردم در مورد آن قضاوت کنند».
درحال حاضر تلاش‌های صلح افغانستان، از چندین مجرا به پیش برده می‌شود؛ اما انتقادها بر این است که هنوز اجماع داخلی برای صلح درافغانستان وجود ندارد، موردی‌که یکی از سدهای جدی در برابر روند صلح در کشور دانسته می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала