حامد کرزی: امریکا نباید افغانستان را زیر نام صلح با پاکستان معامله کند

© Sputnik / P. Mamaghani حامد کرزی
حامد کرزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور پیشین کشور تاکید کرد که روند صلح نباید از سوی قدرت های رقیب برای اعمال نفوذ در افغانستان به گروگان گرفته شود.

به گزارش اسپوتنیک، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، با اشاره به نشست نمایندگان طالبان با مقامات پاکستانی و امریکایی در اسلام آباد تاکید کرد که روند صلح نباید از سوی قدرت های رقیب برای اعمال نفوذ در افغانستان به گروگان گرفته شود.
کرزی اظهار داشت: برنامه غیرمنتظره دیدار طالبان با نمایندگان امریکا در اسلام آباد، این خطر را به همراه دارد که افغانستان را به دامن بازی های منطقه ای بیندازد.
رئس جمهور پیشین افغانستان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "ما نمی خواهیم که این روند از سوی قدرت های رقیب، برای اعمال نفوذ در افغانستان به گروگان گرفته شود."
حامد کرزی افزود: "ما نمی خواهیم که افغانستان بار دیگر زیر نام روند صلح، تحت نفوذ پاکستان قرار بگیرد. من به امریکایی ها واضحا گفته ام که میان صلح در افغانستان و اینکه آمریکا بخواهد بر سر افغانستان، با پاکستان معامله کند، تفاوت وجود دارد." 

لغو دیدار بن سلمان با نمایندگان طالبان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
لغو دیدار بن سلمان با نمایندگان طالبان در پاکستان

این گفته های آقای کرزی در حالی مطرح می شود که گروه طالبان روز گذشته اعلام نمودند که، نشستی که قرار بود میان نماینده‌گان این گروه و ایالات متحده روز دوشنبه (۲۹دلو) در پاکستان برگزار شود، به تعویق افتاد.
این گروه در یک اعلامیه، می‌گوید که نام‌های بسیاری از اعضای هیئت گفت‌وگوکنندۀ طالبان در فهرست سیاۀ امریکا و سازمان ملل قرار دارد و به همین دلیل آنان و نمی‌توانند سفر کنند.
طالبان این ادعا را رد می‌کنند که گویا نشست اسلام‌آباد از سوی این گروه به تعویق افتاده‌است.
گروه طالبان می‌گویند که قرار بود روز دوشنبه، پنجمین دور نشست این گروه با نماینده‌گان ایالات متحده در اسلا‌آباد برگزار شود. همزمان با این، منابع گفته بودند که طالبان در سفرشان به پاکستان، با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز دیدار خواهند کرد.
این نشست در حالی به تعویق می‌افتد که حکومت افغانستان از سفر طالبان به اسلام‌آباد به سازمان ملل متحد شکایت کرده‌است.
شام روز جمعه، حکومت افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد نامه‌‎یی فرستاد و در این نامه از سفر نماینده‌گان طالبان به اسلام‌آباد شکایت کرده‌است.
در بخشی از این نامه آمده‌است که دیدار طالبان با نخست‌وزیر پاکستان بی‌هماهنگی حکومت افغانستان سازمان داده شده‌است و نام‌های آن نماینده‌گان طالبان که به پاکستان دعوت شده‌اند در فهرست تحریم‌های سازمان ملل جا دارند.
طالبان تاکنون چهار بار با هیأت امریکایی به ریاست زلمی خلیلزاد، نماینده این کشور برای صلح افغانستان دیدار کرده‌اند اما تاهنوز حاضر به مذاکره مستقیم با نمایندگان حکومت افغانستان نشده‌اند.

شماری از آگاهان امور سیاسیی باور دارند که این اقدامات، در راستای به حاشیه راندن دولت افغانستان از مذاکرات صلح صورت می‌گیرد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала