نگرانی افغانستان از معامله پنهان امریکا با طالبان

© Photo / AMB Zalmai Khalilzadنگرانی افغانستان از معامله پنهان امریکا با طالبان
نگرانی  افغانستان از معامله پنهان امریکا با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از پنجمین دور گفت و گوهای نمایندگان امریکا و گروه طالبان درباره صلح افغانستان در قطر که هنوز جزئیات آن رسانه ای نشده است، نگرانی هایی را در افغانستان بابت معامله پشت پرده ایجاد کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، نشست پنجم زلمی خلیلزاد، مامور ویژه امریکا با اعضای منتخب طالبان دیروز سه شنبه در دوحه پایتخت قطر در حالی آغاز شد که دو طرف به نوعی به نتایج امیدوار بودند.
در پایان وقت روز گذشته یکی از منابع نزدیک به طالبان به رسانه های خارجی گفت که در باره خروج نظامیان امریکایی از افغانستان پیشرفت های خوبی صورت گرفته و دو طرف به نتیجه نزدیک شده اند اما برخی از مقامات دولتی و سیاست مداران افغانستان نگران نوع این توافق هستند.
این که امریکا در برابر طالبان متعهد به خروج از افغانستان می شود و طالبان هم ضمانت می کند که از خاک افغانستان علیه آمریکا تحرکی انجام نشود، معامله ای سودمند برای دو طرف است که البته دولت و ملت افغانستان تاکنون در این معادله حضور نیافته اند و هیچ طرف از مذاکره کنندگان نظرات و خواسته های مردم و دولت را مد نظر نداشته و دنبال نمی کنند.
گروه طالبان از آغاز گفت و گوهای مستقیم با امریکایی ها تاکنون موضوع اصلی بحث را تنها روی خروج نظامیان امریکایی و تضمین تعهد این گروه برای جلوگیری از سوء استفاده از خاک افغانستان علیه منافع امریکا متمرکز کرده اند و این درحالی است که مامور ویژه امور خارجه امریکا برای مذاکرات صلح افغانستان تأکید دارد که موضوع اصلی رسیدن به صلح است و خروج نظامیان امریکا محور اصلی گفت وگوها نخواهد بود.
زلمی خلیل زاد، دیپلمات افغان تبار امور خارجه امریکا که مذاکرات مستقیم جاری را میان طالبان و روسایش دنبال می کند در جریان پنجمین دور از سفرهایش به منطقه جنوب غرب آسیا و چند کشور اروپایی در راستای ماموریتش ، هفته گذشته با اعضای «ناتو» دیدار داشت و اعلام کرد که موضوع اصلی گفت و گو با طالبان صلح افغانستان است نه خروج نظامیان آمریکایی اما طالبان توافق بر سر خروج را اصل می دانند و تاکید دارند که پس از این توافق در باره موضوعات دیگر گفت و گو خواهند کرد.
برخی منابع خبری افغانستان به نقل از شرکت کنندگان در نشست قطر نوشته اند که بحث این دور گفت و گوها علاوه بر خروج امریکا درباره گفت و گو طالبان با دولت و آتش بس نیز مطرح خواهد شد.
اما در داخل افغانستان هنوزهم نگرانی هایی از جریان پشت پرده بین طالبان و آمریکایی ها وجود دارد که بیشتر حول این نکته است که آنها منافع و مصالح افغانستان را نادیده گرفته و تنها بر سر منافع آمریکا و طالبان معامله کنند.
در حال حاضر آن چه به رسانه و مردم افغانستان گفته می شود تنها چند جمله خلیل زاد در صفحه اجتماعی او در توئیتر است و سخنان مبهم نمایندگان طالبان ؛ اما این که به واقعیت در مذاکرات آنها چه چیز مورد بحث و توافق قرار گرفته ، هیچ کس چیزی نمی داند و این وضعیت با توجه به سابقه بد امریکا در تعهدات باعث نگرانی در افغانستان شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала