تاسیس پایگاه پنهانی چین در بدخشان

© REUTERS / Kim Kyung-Hoonتاسیس پایگاه پنهانی چین در بدخشان
تاسیس پایگاه پنهانی چین در بدخشان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چین با تاسیس پایگاه نظامی در بدخشان تاجیکستان کوشش می کند تا راه راهبردی واخان را زیر نظر داشته باشد.
آیا چین در افغانستان پایگاه نظامی ایجاد می کند؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا چین در افغانستان پایگاه نظامی ایجاد می کند؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، پس از جنگ سرد بین اتحادیه جماهیر شوروی و بریتانیای کبیر و بازی بزرگ شوروی و امریکا در قرن نوزده، حالا آسیا مرکزی به میدان جنگ برعی نفوذ بیشتر امریکا و چین تبدیل شده است.

 پکن با تأسیس پایگاه نظامی در بدخشان تاجیکستان کوشش می کند تا  راه راهبردی واخان را در مرز کشورهای تاجیکستان، افغانستان و چین زیر نظر داشته باشد.

حالا دو ابر قدرت چین و امریکا در آسیا مرکزی بر سر واخان رو در روی هم قرار گرفتند. دولت چین سعی در جلوگیری از پیاده شدن پروژه عراق و سوریه در آسیا مرکزی توسط امریکا دارد.

واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد، که چین برای اداره این منطقه حدود سه سال است که پایگاه نظامی پنهانی را در بدخشان ایجاده کرده است.

عکس های هوایی که ماهواره های واشنگتن پست در طول سه سال تهیه کرده اند، وجود سومین پایگاه نظامی خارجی چین در بدخشان را تأیید میکند. در واقع ساختمانهای نظامی و زمین های آموزشی محرمانه در این منطقه وجود دارد.

مای سو سرباز چینی در گفت و گو با خبرنگار واشنگتن پست درباره فعالیت سه ، چهار ساله این پایگاه در پاسخ به سؤال خبرنگار این روزنامه از هدف حضور ارتش چین در راه واخان  نیز تأکید بر محرمانه بودن این فعالیت کرد.

داعش در مرز تاجیکستان

معاون وزیر روسیه ایگور ذوبوف در بیست وهشتم جنوری از انتقال نیروهای داعش از مرز پاکستان و افغانستان به مرزهای تاجیکستان سخن گفت. پیش از این نیز روسیه از انتقال نیروهای داعش از عراق و سوریه به افغانستان توسط امریکا خبر داده بود. به نظر می رسد هدف امریکا از انتقال نیروهای داعش به این مناطق نا امن کردن مرزهای چین است.

رهبری چین نیر انتقال داعشی های عراق و سوریه به منطقه آسیای مرکزی را تهدیدی جدی برای امنیت خود می دانند.

یادآوری می کنیم، که طی چند سال اخیر گروه تروریستی داعش در خاک افغانستان حضورش را گسترش داده و هر از گاهی با نیروهای دولتی این کشور و گروه طالبان درگیر می شود. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала