اشرف غنی: باید پیوندهای پاکستان با طالبان روشن شود

© ARG - ارگ- FBاشرف غنی: باید پیوندهای پاکستان با طالبان روشن شود
اشرف غنی: باید پیوندهای پاکستان با طالبان روشن شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور افغانستان خواهان شفافیت در پیوندهای گروه طالبان و پاکستان شد.
بنیانگذار شرکت «بلک واتر»: در پیروزی اشرف غنی در انتخابات آینده شک دارم - اسپوتنیک افغانستان
بنیانگذار شرکت «بلک واتر»: در پیروزی اشرف غنی در انتخابات آینده شک دارم

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، با ادامه پنجمین دور مذاکرات امریکا با طالبان در قطر، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، خواهان روشنی در پیوندهای گروه طالبان و پاکستان شده و گفته است این موضوع باید به بحث ملی در افغانستان تبدیل شود.

 غنی امروز یکشنبه ۱۹ حوت که در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی زن در ارگ ریاست جمهوری سخنرانی می‌کرد، گفت: همه وابستگی‌های دولت افغانستان قانونی، شفاف و براساس معیارهای بین‌المللی است ولی ارتباط‌‌هایی که "مبهم، تاریک و پشت پرده است" باید روشن شود.

رئیس جمهوری افغانستان گفت، که پیوندهای گروه طالبان با شبکه‌های «تروریستی» تا حدودی مورد بحث واقع شده است. اشاره  غنی به گفت و گوهای نمایندگان طالبان و هیأت امریکا در دوحه قطر بود، که گفته می‌شود درباره اینکه در آینده خاک افغانستان در برابر کشور دیگری استفاده نشود، گفت و گوهای مفصل داشته‌اند.

یکی از بحث‌های مهم میان هیأت طالبان نمایندگان امریکا بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان است.  غنی صحبت کردن درباره بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان را تابو شکنی گفت و افزود، که سایر موارد اشاره شده نیز قابل بحث است.

او گفت، که باید صلح باعث امنیت سراسری شود و اگر این کار با دقت و سنجینده نشده باشد، بجای امنیت یک نوع بی‌امنیتی بار می‌آورد.

اشرف غنی با اشاره به درآمدهای گروه طالبان گفت، که باید پیوندهای این گروه با «شبکه‌های اقتصاد حرام» نیز به یک بحث ملی و بین‌المللی تبدیل شود.

یادآوری می کنیم، که دولت افغانستان بارها اعلام کرده است، که گروه طالبان از طرف پاکستان پشتیبانی مالی و نظامی می‌شود و اسلام‌آباد به رهبران و سایر شورشیان در پاکستان پناه داده است.

پاکستان بارها این موضوع را رد کرده و گفته که کابل برای پوشش ضعف‌هایش دیگران را متهم می‌کند، ولی در سال‌های اخیر امریکا نیز با دولت افغانستان همصدا شده و اکنون خواست اصلی دولت‌های افغانستان و امریکا از پاکستان از بین بردن پناه‌گاه‌های شورشیان در آن کشور، پایان بخشیدن به پشتیبانی از آن‌ها و واداشتن طالبان به نشستن به دور میز مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала