پاکستان از کمک هند برای مدیریت آبهای افغانستان نگران است

© Photo / ARG FBپاکستان از کمک هند برای مدیریت آبهای افغانستان نگران است
پاکستان از کمک هند برای مدیریت آبهای افغانستان نگران است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمک هند به افغانستان برای مدیریت ذخایر آبی این کشور، نگرانی دولت پاکستان را برانگیخته است.
اشرف غنی: آب افغانستان سرمایه طبیعی است و باید مدیریت شود - اسپوتنیک افغانستان
اشرف غنی: آب افغانستان سرمایه طبیعی است و باید مدیریت شود

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، رسانه «اوراسیا» در پی تشدید تنش‌ها بین هند و پاکستان در گزارشی اعلام کرد، که کمک هند به افغانستان برای مدیریت ذخایر آبی این کشور، نگرانی دولت پاکستان را برانگیخته است.

رسانه اوراسیا در گزارشی تصریح کرد، که دولت پاکستان این اقدام هند را به مثابه جنگ آبی دهلی‌نو با این کشور می‌داند و مخالف ساخت سدهای آب در افغانستان است.

این رسانه تصریح کرد، که روند ساخت سد آب موسوم به «شاه توت» بر رودخانه کابل با کارشکنی‌های پاکستان در این کشور روبرو شده است.

بند شاه توت قرار است با کمک دولت هند ساخته شود که می‌تواند بیش از 147 میلیون متر مکعب آب را ذخیره کند و 400 هکتار زمین زراعتی را آبیاری کند.

دولت پاکستان سدهای بسیاری را بر آبهای جاری افغانستان به این کشور اعمار کرده است و آبهای افغانستان نیز بدون هیچ مدیریت و توافقنامه آبی به این کشور جاری است.

این در رسانه تاکید کرده است، که مدیریت منابع آبی در افغانستان می‌تواند به خودکفایی و رشد اقتصادی این کشور کمک شایانی کرده و در زندگی مردم افغانستان تاثیر خوبی را بجا بگذارد.

هند در حال حاضر امکانات و مهندسی دقیقی از 12 پروژه تولید نیروی برق آبی برای ساخت و ساز آن بر روی رودخانه کابل را تکمیل کرده است.

بانک جهانی نیز مبلغی معادل 7 میلیارد و 79 میلیون دالر را برای ساخت 12 سد تولید کننده نیروی برق آبی بر روی رودخانه کابل و شاخه‌های فرعی آن  فراهم خواهد کرد.

شاخه‌های فرعی رودخانه کابل و کنر که به داخل خاک پاکستان جریان دارند و دولت پاکستان نیروگاههای برقی و چندین سد آب را بر آن احداث کرده است، بیش از 25300 هکتار زمین را آبیاری می‌کند که به نام‌های «چناب»، «جهلم» و «سند» یاد می‌شود.

یادآوری می کنیم، که بخش عمده از آبهای افغانستان به دلیل عدم مدیریت و نبود بندهای آب به کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و ایران روان است.

دولت هند در سالهای اخیر تلاش کرده است، تا با سرمایه گذاری در ساخت سدهای آب به مدیریت آبهای افغانستان کمک کند که این موضوع نگرانی دولت پاکستان را برانگیخته است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала