ملا عمر در نزدیکی یک پایگاه امریکایی در افغانستان زندگی می‌کرد

© Flickr / thierry ehrmannملا عمر در نزدیکی یک پایگاه امریکایی زندگی می‌کرد نه در پاکستان
ملا عمر در نزدیکی یک پایگاه امریکایی زندگی می‌کرد نه در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نویسنده هالندی در کتاب جدید خود گفته است، «ملا عمر» رهبر طالبان در افغانستان در نزدیکی پایگاه امریکایی ها زندگی می کرد، او در پاکستان پنهان نشده بود.

به گزارش اسپوتنیک، «بت دَم» خبرنگار سرشناس هالندی که پیش از این نیز کتابی درباره چگونگی به قدرت رسیدن «کرزی» نوشته بود این بار در کتاب جدیدش اظهار داشت: برخلاف گزارش‌ها و تصور امریکایی ها، رهبر سابق طالبان جایی در افغانستان پنهان شده بود.
این خبرنگار هالندی در کتاب جدیدش بنام «در جستجوی یک دشمن» نوشت که «ملا عمر» رهبر سابق طالبان «هرگز پا در پاکستان نگذاشت» و در سال‌های پایانی عمرش، در خاک افغانستان پنهان شده بود و در ولایت زادگاهش زابل در فاصله پنج کیلومتری یک پایگاه امریکایی زندگی می‌کرد.  

خانم دم که روزنامه نگاری هالندی است برای نگارش این کتاب پنج سال را صرف تحقیق و مصاحبه درباره اعضای طالبان کرده است.
او موفق شد با جبار عمری، مردی که در دوران اختفای ملا عمر بعد از برکناری طالبان از قدرت در سال 2001 عملا محافظ او شد، مصاحبه کند.
نویسنده که پیش از این نیز در کتابی تحت عنوان «یک مرد و یک موتر سایکل» چگونگی به قدرت رسیدن «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق کشور را نوشته بود در این کتاب نیز به نقل از «عبدالجبار عمری» محافظ ملا عمر آورده است: او هرگز در پاکستان زندگی نکرد و بقیه زندگی خود را در شماری از روستاهای کوچک و دورافتاده در ولایت کوهستانی «زابل» گذراند.
عمری فردی است که برای به اشتراک گذاشتن خبر مرگ ملا عمر به پاکستان سفر کرد تا فرماندهان ارشد طالبان را از این موضوع مطلع کند.
وی در هنگام بازگشت دستگیر شد و تا سال 2017 میلادی تحت بازداشت امنیت ملی افغانستان قرار داشت.
در این کتاب آمده است که محل اسکان ملا عمر خانه‌ای معمولی با دیوارهای گلی و حیاطی بزرگ در شهر «قلات» مرکز ولایت «زابل» بوده است.
گفته می‌شود که در زمان 4 سال مخفی شدن ملا عمر در این مکان که در 5 کیلومتری پایگاه نظامیان امریکایی قرار داشت، نیروهای امریکایی چند بار به نزدیکی این مخفیگاه آمدند موفق به یافتن اتاق رهبر سابق طالبان و درب مخفی وی نشدند.
این کتاب خانم «دم » ماه پیش در هالند چاپ شد و به زودی به زبان انگلیسی در دسترس خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала