گزارش لحظه‌ به‌ لحظه وضعیت در شهر مزارشریف: آخرین جزئيات+تصاویر، ویدیو

© Sputnikبلخ
بلخ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اخیراً در پی معرفی قومندان امنیه جدید ولایت بلخ، اوضاع امنیتی در شهر مزار شریف به وخامت گراییده و شهر چهره نظامی به خود گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، عطامحمد نور، رئیس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان و والی پیشن ولایت بلخ دیشب از باشندگان شهر مزارشریف خواسته بود تا در منازل شان بمانند و امروز به دفاتر و دکاکین شان حاضر نشوند.

آقای نور این اطلاعیه را پس از آن اعلام کرد که وزارت امور داخله افغانستان عبدالرقیب مبارز را به عنوان قومندان امنیه جدید ولایت بلخ به این ولایت فرستاد.

 

  • در نتیجه مخالفت ها برای معرفی قومندان امنیه جدید ولایت بلخ، درگیری ها در این ولایت آغاز شده اند.

 

گفته می‌شود که از آغاز نشست معرفی قومندان امنیه جدید ولایت بلخ در مقام ولایت، صدای تیراندازی ها نیز شنیده می‌شود و شهر چهره نظامی به خود گرفته است.

​اخیراً آقای نور با نشر یک پیام فیسبوکی نوشته است: 

 

مردم عزیز افغانستان! 

طوری‌که آگاهی دارید ارگ در پی دسیسه‌های همیشگی‌اش اینبار جنگ را داخل شهر مزارشریف آورده و آرامش شهروندان عزیز ما را بر هم زده است. ارگ با تصامیم و روش‌های مستبدانه‌اش همواره دنبال راه‌اندازی توطیه بوده است. 

حالا که بالای مردم ما حمله صورت گرفته، برای دفاع از مال و جان شهروندان مان آماده هر گونه دفاع و فداکاری هستیم. 

از عموم شهروندان عزیز بلخ اعم از زن و مرد خواهشمندم تا برای دفاع از حیثیت و وقار شان آمادگی عام و تام داشته باشند.

 

  • خبرنگار آریانا نیوز از وضعیت در شهر مزارشریف ویدیویی گرفته که در آن صدای تیراندازی نیز شنیده می‌شود.
  • واکنش حنیف اتمر به درگیری های مسلحانه در بلخ
دفتر مطبوعاتی آقای اتمر با نشر یک خبرنامه از برگزاری کنفرانس رهبری تیم صلح و اعتدال درمورد موقف و دیدگاه خود در رابطه با وضعیت پیچیده جاری، خبر داده است.
قرار است این کنفرانس امروز پنجشنبه ۲۳ حوت ساعت ۴ عصر در کابل برگزار شود.
  • تازه ترین ویدیو از وضعیت شهر مزارشریف
  • وزارت داخله: آمر امنیت قومندانی امنیه بلخ بازداشت شده، وضعیت در کنترول پولیس است.
وزارت داخله می‌گوید که آمر امنیت فرماندهی پولیس بلخ بازداشت شده و مرکز فرماندهی پولیس بلخ به کنترول نیروهای امنیتی درآمده‌است.
دو تن از نیروهای پولیس تحت فرماندهی فرمانده پیشین بلخ کشته ویک تن از نیروهای قطعات خاص زخم برداشته است.  
  •  پيام وزير امور داخله: شما نيك ميدانيد، تغيير و تبديل يك اصل اداري است، حكومت ها بخاطر بهبود روند كاري و تسهيل خدمات از اين اصل اداري استفاده مي كنند.ما بخاطر بهتر سازي خدمات و مديريت خوب تر مبارزه با جرايم و اقدامات سازمان يافته متوسل به تغييرات و تبديلات شديم.اذهان مي نمايم كه به هيچ وجه تغيير قوماندان أمنيه بلخ به معني روياروي با جناب استاد عطا محمد نور نيست، ايشان از بزرگان افغانستان محسوب مي شوند. موضوع معرفي قوماندان جديد بلخ را با ايشان از طريق مذاكره و تفاهم حل ميكنيم، هيچ مورد قابل تشويش نيست.من و استاد عطا محمد نور داراي داعيه مشترك هستيم و مبارزه ما براي هدف مشترك است، بنا هيچ نوع اختلاف وجود ندارد.از همه هموطنان عزيز خود خواهشمندم تا از هوشياري و ذكاوت كار بيگيرند، مسله اندراب و بلخ را دامن نزنند، چون ما يكي هستيم و درد مشترك داريم نبايد قرباني بازي ها سياسي شويم. بزودي بخاطر معرفي قوماندان جديد به نتيجه خواهيم رسيد. زنده باد افغانستان ژوندي دي وي افغانستان
  • أكرم زارع فرمانده پوليس ولسوالى شورتپه بلخ و از افراد وفادار به عطامحمد نور، از سوى نيروهاى ويژه پوليس بازداشت شده است. آمرامنیت، مدیرجنایی و فرمانده شاهراه بلخ بازداشت شدند. 
  • واکنش سفیر امریکا در افغانستان به وضعیت در شهر مزارشریف
  • جان بس، سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان در واکنش به رویداد بلخ با نشر یک پیام توییتری، هشدار داده است که کشورش تحمل ندارد که از امکانات دولت امریکا که از پول مالیه دهندگان آن به افغانستان کمک می شود به خاطر اهداف و مقاصد شخصی کار گرفته شود.
  • افراد مسلح وفادار به عطامحمد نور سه عراده تانک قطعه 888 را در چهارراهی میدان هوائی بین المللی مولانا پس از درگیری کوتاه مدت گرفتند.
همچنان جنگجویان وابسته به عطامحمد نور تنگی تاشقرغان را به روی ترافیک مسدود کرده اند.
  • اعلامیه جمعیت اسلامی:
از تمام هواخواهان جمعیت اسلامی افغانستان در شمال میخواهیم بخاطر توطیه ارگ ایستاده گی نموده از موقف ریس اجراییه جمعیت اسلامی جدی حمایت نمایند.
  • پس از تنش‌های چندین ساعته بین نیروهای امنیتی و هوادران عطامحمد نور، والی پیشین ولایت بلخ، در مزارشریف، سرانجام قوماندان تازۀ پولیس بلخ رسمأ به کارش آغاز کرد.
    عبدالقریب مبارز، روز گذشته از سوی رییس‌جمهور غنی به جای اکرام‌الدین سامع، فرماندۀ پیشین ولایت بلخ گماشته شد، اما این کار با مخالفت عطا محمد نور روبه‌رو شد.
    آقای نور می‌گوید که این کار برخلاف توافق‌نامه‌یی که او با رئیس‌جمهور غنی امضا کرده‌است، می‌باشد. او حکومت را به توطئه و برخورد سیاسی متهم می‌سازد.
    در پی این مخالفت، شهر مزارشریف، امروز گواه تیراندازی‎هایی نیز بود و نظامیان بسیاری از بخش‌های این شهر را زیر کنترول داشتند.
    در تیراندازی‌های امروز در مزارشریف، یک تن از نیروهای امنیتی کشته شده‌است و هفت تن دیگر مشمول پنج غیرنظامی جان باخته است.
    مقام‌های امنیتی در بلخ می‌گویند که بیش از 20 تن را در پیوند به تیراندازی‌‎های امروز بازداشت کرده‌اند.

  • محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستانو نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیشرو در واکنش به تقرر عبدالقریب مبارز به عنوان قومندان امنیه جدید ولایت بلخ اظهار داشت که این کار جنبه های سیاسی دارد و بسیار ناسنجیده انجام شده است.

     

    وزارت دفاع و امور داخله کشور میگویند که وضعیت در شهر مزار شریف به حالت عادی برگشته است و نیروهای اردوی ملی برای کنترول وضعیت در این شهر حضور دارند.

     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала