فراخواندن مشاور امنیت ملی افغانستان از سوی وزارت خارجه امریکا

© Photo / Embassy of Afghanistan, Washington, D.C. / Embassy of Afghanistan, Washington, D.C.فراخواندن مشاور امنیت ملی افغانستان از سوی وزارت خارجه امریکا
فراخواندن مشاور امنیت ملی افغانستان از سوی وزارت خارجه امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه امریکا، مشاور امنیت ملی افغانستان را به مقر این وزارت فراخواند.
حمدالله محب - اسپوتنیک افغانستان
محب: توافق با طالبان پایان تهدید تروریسم نیست

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، پس از آن که حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان، زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان را به کسب منفعت شخصی و ایجاد حکومت موقت در افغانستان متهم کرد، وزارت خارجه‌ی امریکا، حمدالله محب را به مقر این وزارت فرا خواند.

محب که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به امریکا رفته بود، روز پنجشنبه (۲۳ حوت) در صحبت با خبرنگاران در امریکا گفته است، که زلمی خلیل‌زاد به خاطر هدف شخصی‌اش می‌خواهد در افغانستان حکومت موقت ایجاد کرده و خود در رأس آن قرار بگیرد.

دیوید هیل، معاون سیاسی وزارت خارجه امریکا در دیدار با حمدالله محب، انتقاد آقای محب از رویکرد امریکا در قبال مصالحه با طالبان را رد کرده است.

آقای هیل همچنان گفته است، که زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ی وزارت خارجه‌ امریکا است و «حمله بر سفیر خلیل‌زاد، حمله بر وزارت خارجه امریکا» است. او در عین حال هشدار داده است، که این اظهارات پیوندهای دو طرفه بین امریکا و افغانستان و همچنان روند صلح را با چالش مواجه می‌کند.

حمدالله محب در صحبت با خبرنگاران گفته است:- "فکر می‌کنیم شاید در «مذاکرات» اهداف شخصی وجود داشته باشد زیرا در این روند کمبود معلومات و اطلاعات موجود است".

محب همچنان از شیوه‌ی مذاکرات بین امریکا و نمایندگان طالبان در قطر انتقاد کرده و گفته است، که در این مذاکرات هیچ «شفافیتی» وجود ندارد.

او افزوده است، که زلمی خلیل‌زاد در مورد مذاکرات امریکا با گروه طالبان، با حکومت افغانستان مشوره نمی کند.

به گفته‌ی او:- "ما تنها بخش‌های کوچک معلومات درباره این مذاکرات را به‌دست می آوریم… آخرین افرادی‌که درباره این مذاکرات آگاه می‌شوند، ما هستیم".

محب این اظهارات را در حالی مطرح کرده است، که پنجمین دور مذاکرات میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان که تاکنون طولانی‌ترین مذاکرات میان دو طرف بوده،‌ روز سه‌شنبه (۲۱ حوت) به پایان رسید.

پس از پایان این دور مذاکرات، زلمی خلیل‌زاد در چند تویت پی‌هم اعلام کرد، که در این مذاکرات روی پیش‌نویس مبارزه با تروریسم و بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان توافق شده است.

خلیل‌زاد همچنان نوشته بود، که تاکنون هیچ توافقی نهایی نیست اما همه‌ی طرف‌ها می‌خواهند که جنگ در افغانستان پایان یابد.

او افزوده بود، که وقتی پیش‌نویس دو مورد اول نهایی شود، طالبان و سایر افغانستانی ها به‌شمول حکومت افغانستان مذاکرات بین‌الافغانی را در مورد توافق سیاسی و آتش‌بس فراگیر آغاز خواهند کرد.

یادآوری می کنیم، که پنجمین دور مذاکرات میان امریکا و گروه طالبان به تاریخ ششم حوت سال روان خورشیدی آغاز و با دو بار وقفه (سه روز) به تاریخ ۲۱ حوت به پایان رسید.

گروه طالبان نیز در اعلامیه‌ای نوشته بود، که در این دور مذاکرات روی بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان و «استعمال نشدن خاک افغانستان به ضرر کسی» بحث و گفت‌وگو شده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала