درخشش "دختران خورشید" در لندن

© Photo / انستیتوت ملی موسیقی افغانستانانستیتوت ملی موسیقی افغانستان
انستیتوت ملی موسیقی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروهی از دختران جوان نوازنده از افغانستان با نام "ارکستر زهره" بزرگترین کنسرت خود را به مناسبت ماه بزرگداشت تاریخ زنان در موزیم بریتانیا در لندن برگزار کردند.

به گزارش اسپوتنیک، ارکستر موسیقی زهره که همه اعضای آنرا دختران جوان تشکیل می دهد، برای نخستین‌بار با اجرای پارچه‌های موسیقی شرقی و غربی در مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس، تحسین رهبران جهان را برانگیخت و برای نزدیک به ده دقیقه این رهبران را وادار ساخت تا در بلندترین منطقه اروپا به پا خیسته و برای شان کف بزنند، این بار به ادامه سفرهای اروپایی‌اش هفته گذشته به برتانیا رسید.
مهم‌ترین کنسرت‌ این گروه"زهره" روز جمعه 24 حوت در لندن، در تالار موزیم بریتانیا برگزار شد که سفارت افغانستان در لندن، ساموئل کالج، دانشگاه آکسفورد و ارکستر سمفونی سنت جونز در برگزاری آن سهم داشتند.  

ارکستر زهره که همه اعضای آن دختران جوان هستند، پانزده سال پس از سقوط رژیم طالبان، در سال 2015 میلادی در چارچوب انستیتوت ملی موسیقی افغانستان شکل گرفت و دیری نگذشت که نغمه‌های خوشایندی از افغانستان را بر صحنه‌های بین‌المللی برد و به نمادی از نیم‌رخ زیبای کشور مبدل شد. رهبری این ارکستر را نگین خپلواک، 22 ساله‌ بر عهده دارد. او نخستین رهبر ارکستر زن در تاریخ افغانستان است.
داکتر احمد سرمست، بنیان‌گذار این گروه موسیقی می‌گوید که «زهره» با برداشتن هر گام، نابرابری‌های جنسیتی را کاهش می‌دهد.
این گروه با آمیزه‌یی از سازهای شرقی و غربی، مرزها را می‌شکند و آدم را به جهان خالی از تبعیض می‌برد.
بنیان‌گذار گروه موسیقی زهره، پیشتر نیز گفته بود:" هر گامی را که بر می‌دارند، در واقع نابرابری‌های جنسیتی را در افغانستان کاهش می‌دهند و به سوی صلح، ثبات و همگرایی میان قومیت‌های گونه‌گون، می‌روند."
نگین خپلواک، رهبر ارکستر زهره که از کودکی و پس از آن که از ولایت دوردست کنر افغانستان به پرورشگاهی در کابل، پایتخت برای آموزش آمد، در یکی از آزمون‌های ورودی انستیتوت ملی موسیقی افغانستان شرکت کرد و در سال 2010 نوازندگی را اغاز کرد.
تماشگران کنسرت زهره در لندن نه تنها افغان‌های مقیم این کشور بلکه شمار زیادی از افراد از کشورهای دیگرنیز بوده اند.
اجرای ارکستر زهره در لندن، این بار نیز بسیاری از حضار را غافگیر کرد و همه پیوسته برای این دختران جوان کف زدند و به پا خاستند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала