روند صلح افغانستان در سال ۱۳۹۷: ابتکار دولت افغانستان

© JAK عکس های از نیروهای امنیتی با طالبان از چندین ولایت بعد از اعلام آتش بس سه روزه
عکس های از نیروهای امنیتی با طالبان از چندین ولایت بعد از اعلام آتش بس سه روزه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
باوجود اینکه افغانستان در سال ۱۳۹۷ شاهد تحولات بسیاری در عرصه سیاسی، اقتصادی و امنیتی بود، اما پیشرفت روند صلح و حاضر شدن گروه طالبان روی میز مذاکره تحول مهم و امیدوار کننده محسوب میشود.

قسمت اول

۱۷ اکتوبر ۲۰۰۱ ایالات متحده امریکا و متحدین‌اش در واکنش به حملات ۱۱ سپتامبر عملیات «صلح پایدار» را علیه گروه‌های تروریستی «طالبان» و «القاعده» در خاک افغانستان آغاز کردند. سرانجام ایالات متحده پس از ۱۷ سال جنگ در افغانستان در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رسماً تایید کرد که این جنگ را باخته است و بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد و نیاز است برای بیرون رفت از این بحران، راه‌ گفتگو در پیش گرفته شود.

ناگفته نباید گذاشت که مفکوره «مذاکرات صلح افغانستان» ابتکار جدید نیست. به طور مثال داکتر نجیب‌الله، رئیس جمهور پیشین افغانستان پس از به قدرت رسیدن برای حل بحران موجوده در کشور طرح مصالحه ملی را ارائه کرد، طرحی که در نهایت ناکام ماند.

پس از سرنگونی رژیم طالبان، حکومت جدید افغانستان به رهبری حامد کرزی نیز در سال ۲۰۰۴ میلادی آمادگی خود را برای آغاز گفتگو با گروه طالبان اعلام کرد اما با وجود تلاش‌های مکرر حکومت، طالبان همواره پیشنهاد صلح را رد کرده‌اند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان ۱۷ جوزا ۱۳۹۷ به نیروهای امنیتی هدایت داد تا از ۲۷ ماه مبارک رمضان الی روز پنجم عید سعید فطر تمام عملیات‌های تهاجمی شان را علیه طالبان متوقف کنند. رئیس جمهور افغانستان همزمان تاکید کرد که جنگ علیه گروه داعش یا «دولت اسلامی»، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی بینالمللی همچنان ادامه خواهد داشت.

گروه طالبان به این پیشنهاد حکومت افغانستان لبیک گفت و اعلام کرد که به مناسبت عید فطر ۳ روز آتش‌بس میکند.

طالبان در دومین روز آتش بس با حکومت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
آتش بس بین کابل و طالبان

بدون شک آتش‌بس ۳ روزه در افغانستان یکی از دستاوردهای مهم حکومت در سال روان محسوب میشود که با استقبال اکثر کشورهای جهان، به شمول ایالات متحده و روسیه روبرو شد.

رئیس جمهور غنی بتاریخ ۲۶ جوزا ۱۳۹۷ ضمن اینکه آتش‌بس در کشور را موثر عنوان کرد آنرا برای ۱۰ روز تمدید نمود و از گروه طالبان خواست که آتش‌بس شان را تمدید کنند. طالبان به این پیشنهاد رئیس جمهور غنی جواب ندادند و حملات شان را بر نیروهای امنیتی از سر گرفتند.

اقدام دیگر حکومت افغانستان در پیشبرد روند صلح، برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح میباشد.

در اواخر ماه دلو ۱۳۹۷، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به عمر داودزی، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان دستور داد تا لویه جرگه مشورتی صلح را در اواخر ماه حوت برگزار کند.

آقای داودزی در جریان سخنرانی در مراسم گرامیداشت از روز جهانی زن اظهار داشت که لویه جرگه مشورتی صلح با حداقل ۳ ماه تعویق برگزار خواهد شد.

پس از مدتی، بتاریخ ۲۰ حوت ۱۳۹۷ رئیس جمهور غنی طی حکمی محمد عمر داودزی، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح را به حیث رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح گماشت و به وی دستور داد تا لویه جرگه را بتاریخ ۹ ثور سال آینده برگزار نماید.

در حکم رئیس جمهور غنی آمده است:‌ «به منظور استماع، استفاده موثر و ارج گزاری نهادینه به مشوره‌ها، نظریات و تحلیل نمایندگان مردم از تمام لایه‌ها و اقشار جامعه، جستجوی راه حل و تسریع روند مذاکرات، لویه جرگه مشورتی صلح تدویر میگردد.»

گفته میشود که حامد کرزی و عبدالرب رسول سیاف ریاست لویه جرگه مشورتی صلح را به عهده خواهند داشت.

قسمت دوم

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала