«بلای مرگ‌بارتر از جنگ برای کودکان»

© Photo / FB / AUWSSCHQ«بلای مرگ‌بارتر از جنگ برای کودکان»
«بلای مرگ‌بارتر از جنگ برای کودکان» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نبود آب آشامیدنی بهداشتی بیشتر از جنگ از کودکان قربانی می‌گیرد. یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل برای کودکان در گزارش سالانه‌‌اش به‌مناسبت روز جهانی آب، نگاشته است که شمار مرگ و میر کودکان زیر پنج‌سال به‌دلیل نبود آب آشامیدنی بهداشتی در کشورهای جنگ‌زده از جمله افغانستان بیست برابر بیشتر از جنگ است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه یک، در این گزارش که زیر عنوان «آب، زیر آتش» به‌مناسبت روز جهانی آب نشر شده آمده است که فراهم کردن آب آشامیدنی در کشورهای درگیر جنگ مانند افغانستان، تلاش برای نجات از مرگ است.

یونیسف در این گزارش، از جان‌ باختن 85 هزار کودک به‌دلیل اسهال و دسترسی‌نداشتن به آب آشامیدنی و مراعات‌نشدن بهداشت، از سال 2014 تا سال 2016 خبر می‌دهد. این در حالی است که در عین زمان، 31 هزارکودک درپی خشونت‌ها جان باخته‌اند.

در این گزارش همچنین بیماری اسهال، دومین بیماری کشنده برای کودکان زیر پنج سال گفته شده است. بیشتر کودکانی که در معرض این بیماری قرار دارند، نوزادهایی اند که آب بدن خود را به‌زودی در مقایسه با بزرگ‌سالان از دست می‌دهند و توان جذب دوباره‌ی آن را ندارند.

اکثریت ساکنان کابل از آب بهداشتی محروم هستند - اسپوتنیک افغانستان
اکثریت ساکنان کابل از آب بهداشتی محروم هستند

هینریتا فور، مسوول اجرایی یونیسف گفت: «حقیقت این است که کودکان زیادی به‌دلیل دسترسی‌نداشتن به آب آشامیدنی، جان‌های‌شان را از دست می‌دهند تا گلوله. آب از حقوق اساسی انسان است و نیاز حیاتی برای زندگی است».

وزارت صحت عامه افغانستان اما می‌گوید که برای فراهم‌آوری آب آشامیدنی بهداشتی و پیش‌گیری از مرگ‌ومیر کودکان ناشی از بیماری‌های مرتبط با آب غیربهداشتی تلاش‌ها جریان دارد.

وحید مایار، سخن‌گوی وزارت صحت عامه گفت: «مرگ کودکان ناشی از این امراض در مقایسه با سال های دوهزار و سه کاهش قابل ملاحظه‌یی داشته است که از 106 کودک در هزار به 50 کودک در هزار رسیده است».

در گزارش سالانه‌ی یونیسف آمده است که کودکان زیر پنج‌سال بیست برابر بیشتر از جنگ، جان‌شان را به‌خاطر بیماری و دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی پاک از دست می‌دهند.

در بخش دیگر این گزارش آمده است که کودکان زیر پانزده سال نیز سه برابر در مقایسه با جنگ‌ها جان شان را به دلیل استفاده از آب آلوده از دست می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала