گفت و گو درباره ادغام طالبان و تغییر قانون اساسی افغانستان در نشست بین الافغانی قطر

© Sputnik / T.AZIMگفت و گو درباره ادغام طالبان و تغییر قانون اساسی افغانستان در نشست بین الافغانی قطر
گفت و گو درباره ادغام طالبان و تغییر قانون اساسی افغانستان در نشست بین الافغانی قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ماه آینده قطر میزبان نشست بین الافغانی حزب ها و گروه طالبان خواهد بود.
استقبال روسیه از نتایج نشست بین الافغانی در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
استقبال روسیه از نتایج نشست بین الافغانی در مسکو

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، به ادامه نشست مسکو که میزبان نخستین نشست بین الافغانی بود اینبار قطر میزبان نشست بین الافغانی احزاب و طالبان در ماه آینده خواهد بود.

اعضای اشتراک کننده نشست قطر می گویند: موضوعات که احتمال دارد در نشست بین الافغانی رایزنی کنند بررسی نظام سیاسی، تغییر در قانون اساسی و دستآورده های هژده ساله پسین است.

محمد کریم خرم، رییس دفتر رییس جمهور پیشین می گوید:- "موضوع اصلی خو صلح است اما تغییر قانون اساسی کاندیدهای ریاست جمهوری هم در برنامه ای خود اعلام کردند که خواست مشروع شان است و خروج نیروهای خارجی که در اعلامیه مشترک هم تایید شده است".

احزاب و جریان های سیاسی می گویند: در این نشست مشمول شورای عالی صلح که از سوی قطر هم دعوت شده اند، حکومت نیز دعوت شده؛ اما هئیت اشتراک کننده از سوی حکومت مشخص نشده است.

محمد ناطقی، عضو کمیته احزاب می گوید:- "مذاکرات بین الافغانی شامل بحث های زیادی میشود که مربوط به نظام سیاسی، قانون اساسی، دستاورد های هژده ساله حکومت، حقوق زنان، ازادی بیان و حتی ادغام نیروهای طالب می شود".

اما شورای عالی صلح می گوید: که آنان آماده هستند تا در این نشست اشتراک کنند اما دعوت نامه رسمی از مرجع رسمی به آنان نرسیده است.

اسدالله زاییری، معاون سخنگوی شورای عالی صلح می گوید:- "تماس ها و مشوره ها میان ما و قطری ها وجود دارد ولی تاهنوز دعوتنامه رسمی از مراجع رسمی ارسال نشده است".

یادآوری می کنیم، که پیش از این مسکو میزبان نخستین کنفرانس بین ‌الافغانی بدون حضور نماینده حکومت افغانستان بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала