عبدالله به سخنان نخست وزیر پاکستان واکنش نشان داد

© Photo / AA / AAرئیس اجراییه افغانستان
رئیس اجراییه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت در واکنش به پیشنهاد عمران خان، نخست وزیر پاکستان، برای ایجاد حکومت موقت درافغانستان می‌گوید که تعیین سرنوشت افغانستان کار خود این کشور است نه کار کشور دیگری.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت در واکنش به پیشنهاد عمران خان، نخست وزیر پاکستان، برای ایجاد حکومت موقت درافغانستان می‌گوید که تعیین سرنوشت افغانستان کار خود این کشور است نه کار کشور دیگری.
اقای عبدالله می افزاید که افغانستان ازهیچ کشور همسایه انتظار ندارد که بر افغانستان اعمال نفوذ کند.
اما وزارت خارجه پاکستان می‌گوید که از گفته‌های عمران خان از سوی رسانه‌ها برداشت نادرست شده است.
دراوج تلاش‌های امریکا برای پایان دادن به جنگ درافغانستان، تنش‌ها میان کابل واسلام آباد یک بار دیگر به گونۀ کم پیشینه‌یی افزایش یافته اند. 

مذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور بدون شرکت کابل - اسپوتنیک افغانستان
واکنش توییتری خلیلزاد به اظهارات نخست وزیر پاکستان

آقای عبدالله گفته است:«پاکستان هم برای یک بار و برای همیشه باید به ایننتیجه رسیده باشد و برسد که حق تعیین سرنوشت مربوط به مردم افغانستان است مردمی که خواستار صلح با هم و با دیگران استند.»
وزارت خارجه دیروز دراعتراض به پیشنهاد عمران خان برای ایجاد حکومت موقت درافغانستان معاون سفیر پاکستان را به این وزارت فرا خواند ونیز سفیرافغانستان دراسلام آباد به کابل فراخوانده شده است.
درهمین حال زلمی خلیل زاد فرستاده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان درواکنش به این پیشنهاد عمران خان بارۀ ایجاد حکومت موقت درافغانستان می گوید:«در حالی که پاکستان در روند صلح افغانستان کمک‌های سازنده‌یی داشته است، اما تبصره‌های عمران خان چنین کمکی نکرده اند. تصمیم گرفتن در بارۀ آیندۀ افغانستان تنها وتنها به خود افغانان مربوط است.»
عبدالله می افزاید:«در یک موافقه صلح مشارکت در قدرت یکی از این مسایل می باشد اما مسیر باید واضح باشد و مسیر باید به انتخابات بیانجامد به حیث یک بخشی از بسته برای صلح توافقی برای مردم افغانستان باشد یک میکانیزمی در میان راه آن بحثی است که قابل بحث است که روی ان مردم افغانستان می توانند تصمیم می گیرند.»
جان بس، سفیر ایالات متحده درکابل نیز به سخنان عمران خان واکنش نشان داده است.
بس در صفحه تویترش نوشت:«برخی از شگردهای بازی کرکت درسیاست خوب کاربرد دارند، اما برخی دیگر نه. برای عمران خان مهم است که از چگونه‌گی وضع توپ در روند صلح افغانستان و امور داخلی این کشور خود داری نماید».
وزارت خارجه پاکستان می‌گوید که ازگفته‌های نخست وزیرین کشور در رسانه‌ها برداشت نادرست شده است.
دریک اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که سخنان عمران خان در بارۀ برگزاری انتخابات زیر یک حکومت موقت درپاکستان بوده است نه درافغانستان.
درجریان پنج سال حکومت وحدت ملی رابطه میان افغانستان وپاکستان با فراز وفرودهایی روبه رو بوده است، باری هم کابل به گونه تلویحی گروه طالبان را "برده و اجیر" پاکستان نامید وازاسلام آباد به سازمان ملل شکایت کرد اما باردیگرصلح را درافغانستان بی همکاری پاکستان ناممکن خواند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала