بیماری توبرکلوز سالانه جان هزاران نفر را در افغانستان می‌گیرد

© Flickr / Yale Rosenبیماری تربرکلوز سالانه جان هزاران نفر را در افغانستان می‌گیرد
بیماری تربرکلوز سالانه جان هزاران نفر را در افغانستان می‌گیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روز جهانی مبارزه با بیماری سل یا توبرکلوز با حضور مقام های حکومت و نماینده گان کشور های کمک کننده در افغانستان گرامی داشت شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، رئیس اجراییه افغانستان می‌گوید که هر چند تلاش هایی برای محو بیماری توبرکلوز در کشور صورت گرفته و هزاران تن درمان شده اند، اما این کار بسنده نیست و نیاز است تا مبارزه جدی در برابر این بیماری که هزاران تن را تهدید می‌کند، صورت گیرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی کشور می‌گوید: «در محو بیماری توبرکلوز ارقام تداوی شده پیشرفت را نشان میدهد اما این ارقام باقی‌مانده نگران کننده است و باید مبارزه صورت گیرد و در این راستا نیاز است تا همکاری های مشترک جهانی صورت گیرد».

مرگ سالانه 1700 زن در افغانستان بدلیل ابتلا به بیماری سرطان پستان - اسپوتنیک افغانستان
مرگ سالانه 1700 زن در افغانستان بدلیل ابتلا به بیماری سرطان پستان

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در شانزده سال گذشته پنج صد هزار تن به بیماری توبرکلوز مبتلا شده بودند و اگر این بیماری ریشه کن نشود، قربانی های آن بیشتر از قربانی هراس افگنی و جنگ خواهد بود.

سیما ثمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ابراز می‌کند: «اگر بیماری توبرکلوز تداوی نشود بیشتر از تروریزم و جنگ قربانی می‌گیرد، چون مرض ساری است و تا محو کامل توبرکلوز باید کمک های دونرها(کمک کننده‌ها) ادامه یابد».

از سویی هم وزیر صحت عامه کشور نیز از انکشافات برای کاهش بیماری توبرکلوز سخن می‌زند د و تاکید می‌ورزد که میزان این بیماری با توجه به درمان های که صورت گرفته 50 درصد کاهش یافته است.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه می‌گوید: «همه ساله 23 هزار تن در نتیجه بیماری توبرکلوز جان های شان را از دست می‌دهند و امسال ما 9 هزار تلفات داریم که بیش از پنجاه در صد کاهش یافته این بیماری و 2627 مرکز درمان توبرکلوز در 9 شهر بزرگ و بخش های دیگر ایجاد شده تا با این بیماری مبارزه صورت گیرد».

با این حال نهادهای کمک کننده جهانی به شمول سازمان صحی جهان و اداره توسعه یی ایالات متحده امریکا تاکید می‌ورزند که 90 بودجه صحت افغانستان از سوی آنان تمویل میگردد و چالش های صحی در این کشور هنوز هم پا برجاست و تا سال 2030 میلادی برای نابودی کامل بیماری توبرکلوز هدف تعین شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала