خوشبینی بانک انکشاف آسیایی از رشد اقتصادی افغانستان در سال 2019

CC BY-SA 4.0 / Eugene Alvin Villar (seav) / Asian Development Bank headquartersخوشبینی بانک انکشاف آسیایی از رشد اقتصادی افغانستان در سال 2019
خوشبینی بانک انکشاف آسیایی از رشد اقتصادی افغانستان در سال 2019 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بانک انکشاف آسیایی با نشر گزارشی گفته است که این میزان رشد اقتصادی در افغانستان به دلیل پایین‌آمدن قیمت مواد غذایی به علت بهترشدن آب و هوا و رشد زراعتی در جریان سال جاری میلادی در افغانستان می‌باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، بانک انکشاف آسیایی امروز (چهارشنبه، 14 حمل) اعلام کرده است که رشد اقتصادی در افغانستان در سال جاری میلادی به 2.5 درصد افزایش می‌یابد.

این بانک با نشر گزارشی گفته است که این میزان رشد اقتصادی در افغانستان به دلیل پایین‌آمدن قیمت مواد غذایی به علت بهترشدن آب و هوا و رشد زراعتی در جریان سال جاری میلادی در افغانستان می‌باشد.

در این گزارش آمده است که رقم رشد اقتصادی در سال آینده (2020 میلادی) به سه درصد افزایش خواهد یافت، حال‌آنکه این رقم در سال گذشته (2018 میلادی) 2.2 درصد بوده است.

کمک 31 میلیون دالری بانک انکشاف آسیایی برای سروی و دیزاین تونل سالنگ - اسپوتنیک افغانستان
کمک 31 میلیون دالری بانک انکشاف آسیایی برای سروی و دیزاین تونل سالنگ

بانک انشکاف آسیایی در گزارشش عامل اصلی پایین بودن میزان رشد اقتصادی کشور را چالش‌های امنیتی، سیاسی، خشک‌سالی و چالش‌های اقتصادی کشورهای همسایه دانسته است.

در گزارش عدم دسترسی کافی به منابع انرژی و حاصل‌دهی پایین زراعتی و مسایل امنیتی، دو موردی است که در رشد اقتصادی افغانستان مؤثر می‌باشد.

در این گزارش همچنان تأکید شده است که افغانستان برای داشتن رشد دراز مدت اقتصای باید زیربناهایش را به‌منظور جلب سرمایه‌گزاری‌های خصوصی انکشاف دهد و برای رسیدن به این اهداف هم باید منبع مالی زیاد و پایدار را تأمین کند.

بانک انکشاف آسیایی به نقل از پلان ملی زیربناها آورده است که یک میلیارد دالر میان سال‌های 2017 تا 2021 افغانستان برای ساخت زیربناها نیاز است.

بانک انکشاف آسیایی در حالی از پیش‌بینی رشد 5.2 درصدی اقتصادی سال روان میلادی در افغانستان خبر می‌دهد که میزان رشد 2.2 درصدی اقتصادی سال گذشته را نیز، 2.5 درصد پیش‌بینی کرده بود.

افغانستان از سال 2001 میلادی به این طرف، بیشترین رشد اقتصادی را با رقم 21 درصدی در سال 2009 و کم‌ترین آن را با رقم 1.1 درصدی در سال 2004 و 2015 میلادی داشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала