وعده عربستان سعودی برای سرمایه گذاری در پروژه تاپی

© Fotolia / Peyman Kaiediنقشه جغرافیایی خاورمیانه
نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت معادن سرمایه گذاری های عربستان سعودی را دراین پروژه بسیار سودمند میداند.

به گزارش اسپوتنیک، بربنیاد اطلاعات سفارت ترکمنستان درکابل، شرکت " ارمکو" عربستان سعودی بررسی‌هایش را برای فراهم ساختن حمایت‌های مالی از پروژه "تاپی" رویدست گرفته است.
خالد الفلاح» وزیر انرژی، صنایع و معادن عربستان سعودی بر علاقه مندی کشورش برای سرمایه گذاری بر روی پروژه خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند تاکید کرد.
وی این مطلب را در مصاحبه با روزنامه «الریاض» مطرح و از آمادگی «آرامکو السعودیه» — شرکت ملی نفت عربستان جهت اقدام در این زمینه خبر داد.
بنا به گفته وی، عربستان سعودی به کشورهای های حوزه خزر و به ویژه ترکمنستان به عنوان منابع بزرگ گاز طبیعی نگاه کرده و در حال انجام مطالعات برای مشارکت در تامین مالی پروژه خط لوله تاپی قرار دارد.
این مقام سعودی حضور شرکت ملی نفت کشورش در این پروژه را گامی مهم در تجارت جهانی گاز به خصوص به اروپا و آسیا عنوان کرده است.
طول این خط لوله بیش از 1800 کیلومتر برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود ظرفیت گاز انتقالی آن حدود 33 میلیارد مترمکعب در سال باشد. هزینه اجرای این طرح بین 7.5 میلیارد تا 10 میلیارد دالر برآورد می شود.
تاپی از میدان گازی «دولت آباد» ترکمنستان آغاز شده و موازی با شاهراه «هرات» به «قندهار» خواهد رسید و پس از آن از طریق شهر «کویته» پاکستان به «مولتان» هند امتداد پیدا خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала