واکنش خلیل‌زاد به لغو نشست قطر

© Photo / AMB Zalmai Khalilzadواکنش ‌ خلیل‌زاد به لغو نشست قطر
واکنش ‌ خلیل‌زاد به لغو نشست قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خلیل‌زاد به لغو نشست قطر واکنش نشان داده و گفته است این کار تأسف ‌بار است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، قرار بود امروز (۳۰حمل) نشست نماینده‌گان حکومت افغانستان، سیاسیون و گروه طالبان که قرار بود در قطر برگزار شود، لغو شد.
ریاست‌جمهوری افغانستان، در خبرنامه‌یی علت آن را مخالفت طالبان با فهرست ۲۵۰ نفری شرکت کننده ‌گانی‌ که از سوی حکومت افغانستان تهیه شده بود، گفته ‌است.
لغو این نشست که برای برگزاری آن هفته‌ها آماده‌گی گرفته شده بود، با واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌‎است.
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در تویترش تأخیر در برگزاری نشست دوحه را تأسف‌بار گفته است و از تمامی طرف‌ها خواسته تا دربارۀ یک فهرست همه‌ شمول برای نشست بین‌الافغانی به یک اجماع برسند.
در همین حال، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین نیز که قرار بود یکی از شرکت کننده‌گان این نشست باشد، می‌گوید که مردم افغانستان به‌زودترین فرصت در نشست بین‌الافغانی برای آوردن صلح گام‌های استوارتری خواهند برداشت. قرار بود پس از نشست دوحه، در میانه‌‎های ماه می میلادی نشستی بین‌الافغانی دیگر در سمرقند برگزار شود.
از سویی هم، شماری از اعضای پیشین گروه طالبان نیز از لغو نشست قطر ابراز تأسف می‌کنند و می‌گویند که نباید فرصت‌های صلح این‌گونه از دست بروند.
در این خبرنامه، آمده‌است که این کار به معنای بی احترامی به ارادۀ ملی مردم افغانستان است: «شماری از بزرگان سیاسی در نشست با رییس‌جمهور تصمیم گرفتند و گفتند که این کار حکومت قطر که هیئت را خوش تعیین کند، قابل قبول نیست و آنان فیصله کردند تا از حکومت قطر خواسته شود که در نشست دوحه هیئت گماشته شده از سوی افغانستان، شرکت کند، اما پس از آن‌که حکومت قطر نتوانست این تقاضا را عملی بسازد، این نشست لغو شد.»
اما، طالبان در خبرنامه‌یی، حکومت افغانستان را به سبوتاژ این روند متهم می‌سازند.
در خبرنامۀ طالبان آمده‌است: «این گروه چنان که توافق شده بود، انتظار داشتند تا نشست دوحه مانند نشست مسکو برگزار شود و دربارۀ چند برابرشدن شرکت کننده‌گان این نشست را نیز پذیرفته بودند، اما حکومت کوشید تا این نشست را گفت وگو میان طالبان و حکومت تغییر بدهد، به باور طالبان این کار با خط و مش این نشست مغایرت داشت.»
طالبان افزوده‌اند: «شرکت کننده‌گان این نشست، دیدگاه‌های شخصی شان را مطرح می‌ساختند، اما حکومت در نشست‌هایی در ارگ ریاست‌جمهوری مسایلی را چون خطوط سرخ و شروط مطرح ساختند و نیز فهرستی از شرکت کننده‌گان این نشست را پیش از این که برگزارکننده‌گان این نشست را در میان بگذارد، آن را پخش کردند که نه با محل برگزاری تناسبی داشت و نه امکان پذیرش آن را».
به باور طالبان، حکومت به‌گونۀ عمدی کوشید تا در این زمینه بی‌نظمی ایجاد کند.
با این حال، دفتر دوحه از به تأخیر افتادن نشست تا ایجاد یک اجماع دربارۀ شرکت کننده‌ گان نشست خبر داده ‌است

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала