امریکا از موضع ضعف با طالبان وارد گفت‌وگو شده است

© AP Photo / Mel Evansامریکا از موضع ضعف با طالبان وارد گفت‌وگو شده است
امریکا از موضع ضعف با طالبان وارد گفت‌وگو شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون: امریکا پذیرفته که از موضع ضعف وارد گفت‌وگو با طالبان شده است.

به گزارش اسپوتنیک، مایکل کوگلمن، تحلیلگر ارشد مرکز بین‌المللی دانشوران وودرو ویلسون در یادداشتی نوشت: امریکا از موضع ضعف با طالبان وارد گفت‌وگو شده است و برخلاف این گروه هیئت مذاکره ‌کننده امریکایی برای به نتیجه رساندن مذاکرات و ایجاد توافق تحت فشار قرار دارد.امریکا سال‌ها تلاش کرده تا با فشار نظامی طالبان را مجبور به توقف جنگ کند اما این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبوده و اخیرا نیز طالبان آغاز عملیات بهاری خود را اعلام کرده است.
کوگلمن با تاکید بر اینکه ترامپ از ادامه جنگ در افغانستان خسته شده و تمایلش برای بازگرداندن نیروها افزایش یافته نیز ادامه داد: خط مشی امریکا تغییر قابل توجهی داشته است. واشنگتن تلاش برای کشاندن طالبان بر سر میز مذاکره از موضع ضعف را رها کرده است و اکنون در پی گفت‌وگوی مستقیم با این گروه است؛ بیشتر به این دلیل که طالبان از هر وقت دیگری در سال 2001 بیشترین مناطق را تحت کنترل دارد و این گروه هرگز به این اندازه قدرتمند نبوده است.
این تحلیلگر ارشد امریکایی در نشنال اینترست نوشت: طالبان در وضعیت تهاجمی قرار دارد و از موضع قدرت وارد گفت‌وگوها شده است، برخلاف امریکا، مخالفان مسلح عجله‌ای برای ایجاد توافق ندارند و در صورتی که طالبان امتیازات مورد نظر خود را دریافت نکند و یا خواسته‌های طرف مقابل را قبول نداشته باشد با خرسندی به میدان جنگ بازمی‌گردد. در مقابل اما مذاکره‌کنندگان امریکایی برای ایجاد توافق تحت فشار هستند زیرا ترامپ خواستار خروج از افغانستان است.
کوگلمن ادامه داد که مهم‌ترین دلیل پیشبرد مذاکرات صلح برای دولت ترامپ این است که صرفنظر از نتیجه آن توجیه خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را ساده‌ تر می‌کند؛ به این صورت که: ما گزینه نظامی را امتحان کردیم و نتیجه نداد، اکنون در حال آزمودن گزینه دیپلماتیک هستیم؛ اگر نتیجه دهد عالی است و اگر نه می‌توانیم بگوییم تمام تلاش خود را کردیم و سپس از افغانستان خارج می‌شویم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала