غنی در مراسم گشایش شورای ملی: بیشترین نمایندگان مجلس افغانستان جوانان هستند

© @ARG - FBغنی در مراسم گشایش شورای ملی: بیشترین نمایندگان مجلس افغانستان جوانان هستند
غنی در مراسم گشایش شورای ملی: بیشترین نمایندگان مجلس افغانستان جوانان هستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور افغانستان در مراسم آغاز به کار شورای ملی افغانستان گفت، که حملات بی‌رحمانه طالبان سرکشی از اوامر الهی است
نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان ولایت های میدان وردک، کندز، بغلان و کوچی ها - اسپوتنیک افغانستان
نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان ولایت های میدان وردک، کندز، بغلان و کوچی ها

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان در مراسم گشایش دوره جدید شورای ملی این کشور گفت: من به جایگاه بزرگ و قانونمند شورای ملی به عنوان یکی از ارکان قوای سه‌گانه دولت باور داشته و برای آن احترام زیادی قائل هستم. حضور شما در انتخابات و حضور شما در این خانه نشان می‌دهد که شهروندان افغانستان مردم سالاری را از آن خود می‌دانند و راه دیگری برای نمایندگی از ملت به جز از انتخابات وجود ندارد.

وی افزود: من نقش سه گانه مجلس نمایندگان یعنی قانون‌گذاری، نمایندگی از مردم و نظارت از حکومت را درک می‌کنم. آرزوی من این است که دوره هفدهم، فصل جدید و با محتوا از نزدیکی 3 رکن اساسی دولت باشد تا ما بتوانیم درایت و صلابت کشور خود را به منطقه، جهان و مردم خود بهتر و بیشتر به نمایش بگذاریم.

غنی خاطرنشان کرد: نباید نا ملایمت‌های دوره‌های گذشته تکرار گردد. بیایید نام این دوره تقنینی را دوره استحکام وحدت ملی از طریق قوای سه‌گانه بگذاریم. تنها تداوم نظام و پاسداری از قانون اساسی است که می‌تواند ملت را مانند امروز زیر یک سقف جمع نماید.

وی همچنین گفت: اکثر اعضای جدید مجلس از نسل جوان هستند که حقوق زنان، حقوق بشر و حقوق دیگر افغان‌ها را حفظ خواهند کرد و دولت افغانستان نقشی در آغاز به کار مجلس شورای ملی ندارد. همچنین باید برای نتایج نهایی کابل در انتخابات مجلسی تشکیل شود.

وی تاکید کرد: شما به نمایندگی از گوشه گوشه وطن اینجا جمع شده‌اید ولی زیر این سقف از کل مردم افغانستان باید نمایندگی کنید. دروازه ارگ و نهاد ریاست جمهوری و قلب من در مجموع به‌خاطر پیشنهادات و نظریات منسجم و ملی شما همیشه باز خواهد بود.

رییس‌جمهور افغانستان ادامه داد: شما با داشتن دسترسی به تمام اسناد دولتی می‌توانید اولویت‌های ملی و محلی را تفکیک کرده و با همدلی با قوه اجراییه نظارت بر برنامه‌های حکومت را از شکل مغرضانه آن دور ساخته و به یک فرآیند ملی و هدفمند تبدیل کنید.

غنی اظهار داشت: چنانچه می‌دانید مسوولیت تامین امنیت و دفاع از خاک مقدس ما بصورت مستقیم به دوش نیروهای دلیر دفاعی و امنیتی افغانستان قرار دارد. قوای خارجی از ۱۴۰ هزار به ۱۴ هزار تقلیل یافته و این تعداد هم تنها نقش حمایتی دارند و در عملیات‌ها نقش مستقیم ندارند.

وی تصریح کرد: آنهایی که فکر می‌کردند ما در نبود قوای خارجی می‌شکنیم، تحلیل‌های واهی آنها ثابت شد. بله، همه می‌دانیم که مملکت ما با مشکلات عظیم و بزرگ امنیتی مواجه است.

غنی گفت: ‏این مشکلات از جنگ تحمیلی و مداخله مستقیم از خارج در تامین و تجهیز طالبان و گروه‌های تروریستی ناشی می‌گردد؛ اما در کنار آن، دلایل دیگری نیز وجود داشت که باعث ضعف و گسست در تدابیر دفاعی و امنیتی ما شده بود.

وی افزود: من در حالی فرماندهی کل نیروهای مسلح را کسب کردم که رهبری نیروها اکثرا گروهی و جناحی عمل می‌کردند؛ صدها سلیقه سیاسی و غیر ملی در تعیینات دخیل بود؛ بخشی از نیروها به جای تعبیه و جابجایی در برابر دشمن، دروازه‌بان شخصیت‌های بانفوذ شده بودند. 

رییس حکومت وحدت ملی افغانستان تاکید کرد: ‏قانون تقاعد و قانون ذاتی افسران سال‌ها بود که به تعلیق رفته بود و یا وجود نداشت که این امر باعث پوسیدگی در رده‌های بالا شده بود — از نان سرباز ما دزدی می‌شد — نیروی خیالی ایجاد شده بود تا شماری از آن بهره بگیرند و جیب‌های خود را پر سازند.

غنی تصریح کرد: اصلاحات و تقویت را —در بخش امنیتی — آغاز کردیم. در برابر روند اصلاحات و تقویت نیروهای دفاعی و امنیتی ما صدها موانع ایجاد کردند؛ ولی آن را نتوانستند متوقف کنند.

وی همچنین گفت: امروز اصلاحات یکی از دلایل انگیزه بالای رزمی در صفوف نیروهای ما است؛ زیرا می‌دانند که از مواظبت مادی و معنوی دولت و حکومت برخوردار هستند.

غنی تاکید کرد: شماری هنوز تبصره می‌کنند که بن بست وجود دارد؛ اما ما به فضل خداوند این بن بست را امسال شکستیم و موج اول حملات بهاری طالبان — که آن را ناحق الفتح نامیده‌اند — ناکام شد. از روی حملات بی‌رحمانه و کشتار بی‌هدف آنها باید گفت محتوای واقعی تهاجم شان سرکشی از اوامر الهی و خروج از فتوای علما می‌باشد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала