آغاز پنجمین سمپوزیوم بین المللی مولانا جلال الدین در قونیه

© Fotolia / Nemetz83Вид на крепость Анкары с турецким флагом
Вид на крепость Анкары с турецким флагом - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سمپوزیوم بین المللی مولانای بلخی با عنوان «حضرت مولانا و مهاجرت عرفانی» با حضور اندیشمندان و محققین مختلفی از کشورهای جهان در شهر قونیه ترکیه آغاز شد.

به گرارش اسپوتنیک به نقل ار آناتولی، پنجمین سمپوزیوم بین المللی مولانا٬ به مناسبت هفتصد و نود و یکمین سالگرد ورود خانواده مولانا جلال الدین محمد بلخی/ رومی به قونیه و با عنوان «حضرت مولانا و مهاجرت عرفانی» با حضور 20 اندیشمند و محقق از کشورهای مختلف جهان از جمله؛ افغانستان، ترکیه، ایران، جمهوری آذربایجان،قبرس شمالی، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین در روزهای 4-3 مه 2019 در دانشگاه سلجوق در شهر قونیه ترکیه آغاز شد.
این سمپوزیوم به همت دانشگاه سلجوق قونیه ترکیه٬ موسسه تحقیقات مولانای این دانشگاه و با همکاری موسسه فرهنگی هنری سروش مولانای ایران برگزار می شود.

در خلال این سمپوزیوم دو روزه٬ اساتید و محققین با ارائه مقالاتی و برگزاری نشستهای مختلف با عناوینی همچون؛ «هجرتهای معنوی مولانا»٬ «مهاجرت از مادیت به معنویت از دیگاه مولانا»٬ « مولانا مهاجرت و دانایی» و «جریان تعالیم مولانا در بوسنی از آغاز تا امروز» به تبین افکار و آثار مولانا خواهند پرداخت.
گفتنی است مولانا جلال الدین بلخی — رومی و آثار این شاعر نامدار جهان اسلام از 800 سال پیش تاکنون در شرق، غرب و چهارگوشۀ جهان همواره مورد توجه اندیشمندان و محققین قرار گرفته است. بررسی زندگی و آثار این عارف طی سده اخیر شتاب بیشتری گرفته و به صورت نشست‌، کنفرانس، کتاب و مقاله، فعالیت‌های آکادمیک و کارگاه¬های آموزشی ادامه دارد. در همین راستا سالروز تولد این صوفی بزرگ هر سال در شهرهای مختلف تاجیکستان و با شرکت تمامی اقشار جامعه و مولوی شناسان از سایر کشورها گرامی داشته می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала