دوره ششم مذاکرات امریکا با طالبان به بن‌بست رسیده است

© Photoطالبان قطر
طالبان قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک منبع نزدیک به گروه طالبان تایید می‌کند که دور ششم مذاکرات بین مقام‌هایی امریکایی و نمایندگان طالبان با بن بست مواجه است.

  به گزارش اسپوتنیک، ششمین دور مذاکرات مقام‌های امریکایی و نمایندگان طالبان پیرامون صلح افغانستان که  از روز چهارشنبه هفته گذشته (11 ثور) بدین سو در دوحه قطر برگزار شده است، به دلیل عدم تعهد امریکا به توافقات قبلی، دور جدید مذاکرات را با مشکل روبرو ساخته است.
زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکایی در امور صلح افغانستان با آغاز دور ششم مذاکرات امریکا با طالبان گفته که او در بازگشت به دوحه برای مذاکرات، خواهان ختم خشونت در افغانستان شده است.
آقای خلیل‌زاد بیان داشته:" در جلسه افتتاحیه من به طالبان اشاره کردم که مردم افغانستان، که برادران و خواهران آنها هستند، می‌خواهند این جنگ پایان یابد. وقت آن رسیده است که سلاح‌ها را به زمین گذاشته، خشونت‌ها را متوقف ساخته و صلح را بپذیریم." 

مذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور بدون شرکت کابل - اسپوتنیک افغانستان
اعتراف خلیلزاد از عدم پیشرفت در گفتگو با طالبان

وی تاکید کرده است:" نیاز خواهد بود که ما در مورد چهار موضوع متصل به هم پیوسته؛ خروج نیروهای نظامی، تضمین مبارزه با تروریسم، گفتگو و مذاکرات بین‌الافغانی و کاهش خشونت‌هایی که منجر به آتش بس جامع می‌شود، راه حل پیدا کنیم."
نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان افزوده:"هیچ چیز نهایی نخواهد شد تا اینکه ما در مورد 4 مساله فوق موافق باشیم."
اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه خواست زلمی خلیل زاد را یک مطالبه خیالی خوانده است و تاکید کرده است:" خلیل‌زاد باید در فکر به زمین گذاشتن اسلحه از ما نباشد، عوض همچو مطالبات خیالی امریکایی‌ها را تفهیم کند که دیگر از زور کار نه گیرند و نه هم بخاطر ابقای اداره "دست نشانده" کابل زیان‌های بیشتر جانی و مالی را متحمل شوند."
از سوی دیگر، شیرمحمد عباس ستانکزی، رییس هیئت گفت‌وگو کننده طالبان گفته است که چندین گزینه را برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان به امریکا پیشنهاد داده‌اند، اما کاخ سفید، پنتاگون و وزارت خارجه امریکا روی چگونه‌گی خروج این نیروها خواسته‌های متفاوت از یک‌دیگر را در روند گفت‌وگوها پیشنهاد می‌کنند.
ستانکزی می‌گوید: "برای امریکایی ها راه های زیاد را برای خروج گذاشته ایم اما کاخ سفید، پنتاگون و وزارت خارجه امریکا خواسته های متفاوت از یکدیگر در روند مذاکرات دارند."
گفته می‌شود که دور ششم مذاکرات قطر پیش از آغاز ماه رمضان پایان خواهد یافت. زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در آغاز این دور گفتگوهای صلح گفته است، تا روی چهار مورد به شمول آتش‌بس و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی توافق نشود، هیچ مورد دیگری نهایی گفته نخواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала