متهم کردن سازمان ملل توسط کمیسیون مستقل انتخابات

© Photo / IEC / IECمتهم کردن سازمان ملل توسط کمیسیون مستقل انتخابات
متهم کردن سازمان ملل توسط کمیسیون مستقل انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که سازمان ملل در کارگیری بسته مکمل فن‌آوری جدید را در چهار انتخابات پیش‌رو واقع بینانه نمی‌داند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، این نهاد تاکید می‌ورزد اگر بایومتریک، در انتخابات پیش‌رو صورت نگیرد باید ماده قانون انتخابات تعدیل شود.

بیش از 9 میلیون شهروند کشور خود شان را برای رای دادن در انتخابات مجلس نماینده‌گان ثبت نام کردند و بیش از 3 میلیون از این رقم با رای دادن در انتخابات مجلس نماینده‌گان ثبت دستگاه بایومتریک شدند، حالا کمیسیون مستقل انتخابات رایزنی دارد تا افراد ثبت شده باقی مانده و افرادی که تازه واجد شرایط رای دهی شده اند نیز ثبت دستگاه بایومتریک شوند.

کمیسیون مستقل انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
ناپدید شدن 20 درصدی برگه های نتایج انتخابات پارلمانی کابل

مولانا محمد عبدالله، عضو این کمیسیون می‌گوید: «در قانون تطبیق مکمل بایومتریک آمده است اگر در انتخابات پیش‌رو نشود باید قانون انتخابات تعدیل شود».

با این حال، شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو پذیرفته اند که در انتخابات ریاست جمهوری، فن‌آوری بایومتریک بصورت کامل استفاده نشود.

فرامرز تمنا، نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان می‌دارد: «بایومتریک مکمل استفاده نشود جز یک میلیون شهروند بایومتریک شود و برای تشخیص رای دهنده‌گان مراجعه به لست رای دهنده‌گان قبلی شود».

از سویی هم، نبود زمان و بودجه از جمله چالش‌‌های هستند که در برابر به کارگیری دستگاه‌های بایومتریک در انتخابات پیش‌رو قرار دارند.

این در حالی است که زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، چند بار در گذشته از سوی کمیسیون انتخابات به تعویق افتاده است، دیده شود که این بار کمیسیون موفق به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال روان خواهد شد یا نه.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала